Naučite kako pisati bolje: mailove, blogove, prodajne tekstove, eseje…

kako pisati bolje zicer plavi ured

Što god da pišete, želite da onaj tko čita shvati čemu tekst služi i da prenesete poruku. Naučite 10 caka kako da vaši naslovi privuku pažnju, a vaši tekstovi ostave dobar dojam.

  • Ako ste novinar ili PR-ovac, ne želite da višak riječi i nepotrebnih informacija zaguši osnovnu poruku.
  • Ako ste bloger, ne želite da ljudi odustanu od čitanja jer ste zamorni.
  • Ako ste osoba zadužena za marketing u tvrtki, ne želite da čovjek ne zna čemu služi proizvod ili usluga koju promovirate.

Svi znaju pisati“,

je ujedno i točna i netočna tvrdnja.

Svi znaju abecedu i znaju napisati niz riječi u rečenici. Međutim, mnogi ne znaju kako napisati tekst tako da drugi to požele pročitati i da shvate poantu. Mnogo se ljudi bori s notornom prvom rečenicom, bore se zatim s rečenicama, pokušavajući sasuti sav svoj talent u literarne litanije kroz koje se izgube i oni i potencijalni čitatelji.

Svi mogu pisati bolje. To sam sigurna.

Što mislim pod pisati bolje?

  • Pisati da zahvatiš pažnju čitatelja.
  • Pisati da se fokusiraš na bitno.
  • Pisati da te svi razumiju.
  • Pisati da preneseš glavnu poruku koju želiš.

Savjeti kako pisati bolje koje možete iskoristiti u svakom tipu pisanog teksta: 

  1. Budite direktni – fokus na specifične stvari, ne općenite
  2. Obratite se čitatelju
  3. Odmah spomenite problem određene ciljane skupine
  4. Odgovorite na pitanje „zašto“
  5. Navedite primjere
  6. Izbacite sve pridjeve i fraze
  7. Skratite rečenice i odlomke
  8. Uvijek koristiti aktivni glagol
  9. Izbacite sve stručne riječi ili ih opišite u tekstu
  10. Čitajte sve vrste knjiga.

Prođimo kroz ove točke malo konkretnije.

  1. Fokusirajte se na konkretne stvari

Umjesto da pričate o nekim općenitim stvarima, fokusirajte se na konkretne informacije. Ne pišite o putovanjima, pišite o putovanju u Maroku automobilom u 10 dana.

Pišite o detaljima, uvedite čitatelja u konkretne elemente koji su primjenjivi. Umjesto „mogli biste“ neka fokus bude na „probajte ovo“.

  1. Obratite se čitatelju

Ako odmah u naslovu spomenete čitatelja, lakše ćete privući njegovu ili njezinu pažnju. Uradite to jednostavno pomoću glagola ili baš napišite „ti“ ili „vi“. Primjerice, „Što danas možete učiniti da poboljšate vaše tekstove?“.

Ako se tekst odnosi na određenu ciljanu skupinu, obavezno to stavite. Primjer takvog naslova bio bi „Što paušalist treba napraviti u novoj godini“.

  1. Spomenite samo jedan problem samo jedne ciljane skupine

Pišite za nekolicinu čitatelja.

Prodajete li, na primjer, magnezijev preparat, on može biti dobar za:

  • sportaše,
  • trudnice,
  • studente,
  • starije osobe,
  • ljude koji imaju problema s nesanicom.

Nemojte sve utrpati u jedan tekst! Napišite zaseban tekst za svaku pojedinačnu skupinu i fokusirajte se kako BAŠ NJIMA možete konkretno pomoći. Primjerice: „Trudnice bi trebale uzimati magnezij da smanje grčeve i paniku oko njih“

  1. Uvijek odgovorite na ono „zašto“

Ako je vaš tekst čisto informativan ili pun nekih zapovijedi bez objašnjenja ZAŠTO je to bitno za čitatelja, i to odmah u startu, zašto bi se netko trebao uopće truditi da to pročita?

Umjesto da kažete „Ova krema za zaštitu od sunca je trenutni hit!“ odmah u prvoj rečenici kažite zašto bi netko to trebao kupiti. Na primjer, razlog može biti jer je to „Krema za zaštitu od sunčanja koja ne ostavlja tragove na vašem kupaćem kostimu“ ili „krema za sunčanje koja ujedno i štiti od komaraca“.

  1. Navedite primjere

Previše ljudi teoretizira, a premalo objašnjava na primjerima. Upravo su primjeri ono što najbolje služi da shvatimo kako nešto radi ili čemu služi. Stoga uvijek određenu tezu ili teoriju potkrijepite primjerom.

U ovom sam tekstu na više mjesta spomenula primjere jer smatram da tako bolje mogu objasniti što sam htjela reći.

  1. Maknite fraze iz uporabe

Naslovi „Najbolji saveznik vašeg zdravlja“ ili „Razmišljajte izvan okvira“ toliko su dosadni jer smo ih vidjeli već 1000 puta da ćemo ih rado preskočiti.

Nemojte ih koristiti ni u tekstovima, odaju dojam da popunjavate prazninu jer morate napisati određeni broj znakova.

  1. Skratite rečenice i odlomke

Kobasice od rečenica su zamorne za čitanje ukoliko ne pišete romane gdje čitatelj unaprijed zna da namjerava odvojiti više vremena naslonjen na kauču i gdje je njegov fokus velik. Jeste li primijetili kako je prošla rečenica bila malo predugačka?

Ne pišete li romane, skratite i rečenice i odlomke. Posebice ako pišete na online medije gdje scrollamo.

Pišete li mailove, 80% vremena potrošite na pisanje naslova –  koristite aktivni glagol uz moćne riječi. Što se samog teksta tiče, ponudite 3 mogućnosti za klik (3 vrste sadržaja), a nakon 100 riječi stanite s pisanjem. Najbolja duljina emaila jest između 50 i 125 riječi (izvor:hubspot.com). Ne davite ljude u inboxu.

Što se tiče blogova, tu nerijetko vrijedi „više je bolje.“ Jednostavno, prekratak blog teško može biti informativno bogat, potkrijepljen primjerima i edukativan. Tu se fokusirajte na 1000 riječi.

  1. Koristite aktivni glagol

Pasivni naslovi su kao pasivni ljudi, često ih ne primjećujemo. Ako 10 ljudi stoji nepomično, a jedan se kreće, znamo na koga ćemo obratiti pažnju. Isto je i s naslovima.

Stavite neki glagol u naslov, samo da nije neka suhoparna informacija koja „sjedi na ekranu.“

„Najbolje vino iz Baranje“ je primjer pasivnog naslova.

„Ovo vino iz Baranje će vas izbaciti iz cipela koliko je dobro“ je primjer aktivnog naslova.

  1. Izbacite stručnu terminologiju

Mnogi ljudi ne znaju razgovarati s drugima tako da ih razumiju jer pričaju nerazumljivo.

Odete doktoru, a on tamo na polulatinskom izbacuje dijagnoze. Dođe vam informatičar, opet priča u nekim šiframa. Nazovete nekog za izradu web stranica, ništa ne razumijete.

Pišite kako biste pričali sa starijom susjedom koju poštujete i koja je pametna žena, a kojoj trebate objasniti čime se bavite.

Kad sam startala svoj biznis, počinila sam grešku što sam komunicirala da se bavim SEO content marketingom. Sada im jasno kažem kako im mogu povećati online zaradu bez dodatnog ulaganja u oglase. Ljudi razumiju novac, zaradu i mrze ulagati u oglase.

  1. Čitajte sve što vam padne pod ruku.

Kad su me na jednom događanju pitali kako se postaje copywriter, odnosno koje knjige bih preporučila za učenje, na prvu sam odgovorila: „Nemam pojma.“

Ima puno knjiga koje možete pronaći ako ukucate „najbolje knjige o copywritingu“, no najbolji copywriter jest onaj koji ima široko opće znanje, razumije kako svijet i stvari funkcioniraju, a najviše poznaje kako se i zašto se čovjek ponaša u određenim situacijama, odnosno poznaje psihologiju kupca.

Čitajte sve: od uputa za instaliranje vodokotlića (gdje ćete shvatiti važnost kratkih, jasnih i strukturiranih podataka) pa do knjižurina Amosa Oza iz kojih ćete učiti o židovskoj kulturi. Čitajte beletristiku da učite o ljudskoj naravi, ali i publicistiku da naučite kako stvari funkcioniraju.“

Barbara Slade Jagodić

Barbara Slade Jagodić je vlasnica agencije za digitalni marketing i copywriting SLADE. Online komunikacijom bavi se 20 godina. Njezini klijenti su veliki i mali poduzetnici, od turističkih zajednica i hotelijera preko IT industrije pa sve do farmaceutskih tvrtki i poliklinika koji za cilj imaju povećanje prometa kroz online kanale.

Logirajte se

Registracija korisnika

Polaznici naših edukacija već su registrirani.
Kako biste dobili lozinku, koristite opciju "Zaboravili ste lozinku?"

Zaboravljena lozinka

Unesite vašu email adresu. Zaprimit ćete link za postavljanje nove lozinke.

Morate biti prijavljeni.