Digitalno i zeleno – trendovi u „novom normalnom“

trendovi u novom normalnom zicer plavi ured

Pandemija Covid-19 doprinijela je ubrzanim transformacijama na mnogim područjima, tako i na području poslovanja poduzeća. Posljedice dubokih promjena vidljive su u digitalnoj transformaciji komunikacijskih i prodajnih aktivnosti brojnih uspješnih poduzeća koja su razmišljanje „po jučerašnjoj logici“ ostavili iza sebe i okrenuli se budućnosti.

Digitalizacija u svim segmentima poslovanja vrlo je prisutna, a od poduzeća se očekuje i visoka razina odgovornosti prema potrošačima i drugim dionicima. Potrošači se okreću onima kojima vjeruju: žele da se tvrtke brinu o njima te da odgovorno posluju. Sigurno je da će u budućnosti najviše prosperirati oni koji to razumiju i koji će usmjeriti svoje poslovne aktivnosti tako da ispune takva očekivanja. Ali što to sve podrazumijeva i kako onda planirati poslovne aktivnosti u godinama koje dolaze?

Nevjerojatna ekspanzija digitalne transformacije

Činjenica je da nas je COVID kriza sve zatekla i da smo svjedočili munjevitim promjenama u ponašanju potrošača. Mnoga poduzeća pokušavala su i još uvijek pokušavaju na razne načine prebroditi krizu, razvijajući nove načine poslovanja. Digitalna transformacija doživjela je nevjerojatnu ekspanziju, a oni koji su to rano shvatili i na vrijeme kvalitetno reagirali, stekli su značajnu konkurentsku prednost.

Brojni su primjeri uspješnih web trgovina koje su doživjele apsolutni procvat tijekom pandemije. Dobar primjer su i razne aplikacije koje nam pomažu u rješavanju raznih izazova. Vremenom su se gotovo svi okrenuli digitalnim kanalima, a uspjeh je ovisio o razumijevanju, kreativnosti i ponajviše kvaliteti planiranja digitalnih komunikacijskih strategija u novim okolnostima.

Trendovi ponašanja potrošača u Hrvatskoj

U Hrvatskoj također sve ide u smjeru digitalizacije. Prema istraživanju Masterindex*, potrošači u Hrvatskoj sve se više oslanjaju na dostupne online kanale prilikom svih faza donošenja odluka o kupnji. Interesantno je da čak 96% ispitanika u dobi od 18 do 55 godina koristi pametni telefon i to u prosjeku preko 4,5 sati dnevno, a čak 91% ispitanika kupuje online!

Slijedi još nekoliko glavnih informacija o trendovima u ponašanju potrošača u Hrvatskoj:

  • 96% ispitanika koristi pametni telefon i to u prosjeku preko 4,5 sati dnevno,
  • Preko 80% ispitanika koristi prijenosno računalo, dok se udio desktop računala smanjuje,
  • 91% ispitanika kupuje online, a 45% njih najmanje jednom mjesečno,
  • Najveći udio kupnji odvija se putem pametnih telefona, čak 73%,
  • Osim za komunikaciju, pametni telefoni se najčešće koriste za kupnju (81%), za traženje informacija na tražilicama (77%) ili za društvene mreže (79%),
  • 69% ispitanika tvrdi da im online kupnja štedi vrijeme, dok 65% ispitanika to radi jer na taj način mogu kupovati bilo kad.

Znači, gotovo se ne odvajamo od pametnih telefona ili računala, sve više tražimo informacije na internetu i uvelike kupujemo online. Zaključak se nameće sam po sebi – aktivnosti marketinga treba usmjeriti u tom smjeru.

No, digitalizacija nije jedini trend. Prema istraživanju Ipsosa, danas potrošači više nego ikada cijene proizvode, usluge i organizacije koje im smanjuju tjeskobu, sprječavaju rizik i pružaju sigurnost. U takvom izmijenjenom krajoliku poduzeća moraju preispitati mnoge aspekte svog poslovanja – i to iznutra prema van.

Jedna od najbitnijih aktivnosti trebala bi biti razvoj prvoklasnog upravljanja odnosima s kupcima. To znači da želimo razumjeti (nove) vrijednosti potrošača, njihovu realnost i razmisliti na koje sve načine naš brend može dati svoj doprinos na smislen način. Tu je poželjno da budemo kreativni i svrsishodni. M­­­­­ožemo se npr. zapitati koje nove dodane vrijednosti možemo pružiti korisnicima naših proizvoda ili usluga?

Prema zadnjem istraživanju trendova potrošača koje radi PWC, 50% potrošača kažu da su više orijentirani na ekologiju u odnosu na vrijeme prije COVID-19 pa se možemo zapitati što možemo napraviti i u tom „zelenom“ smislu.

Za kraj…

Poduzetnicima bih na početku 2022. godine preporučila da prije svega naprave dobar komunikacijski plan koji treba biti odraz brenda kao i svih promišljanja o novom normalnom. Svakako valja razmisliti koji digitalni kanali su za naš proizvod ili uslugu najučinkovitiji te upravo njih s velikom pažnjom uključiti u strategiju kako bi došli do svojih kupca.

Danas je komunikacija s (potencijalnim) kupcima jednostavnija nego ikada do sada jer su na raspolaganju brojne mogućnosti, a potrošači najčešće traže informacije upravo putem digitalnih kanala.

S druge strane, poruke koje šaljemo trebaju biti dobro osmišljene, autentične i u istinski skladu s vrijednostima brenda jer upravo dobro osmišljenim porukama osvajamo srce i dušu naših kupaca.

Jedno je sigurno – pomno planiranje i ulaganje u komunikaciju s (potencijalnim) klijentima se uvijek višestruko isplati!

Za one koji žele više, prilažem interesantan slikovit izvještaj McKinsey-a o tome kako je COVID-19 promijenio ponašanje potrošača. Vrlo je vrijedan i aktualan izvještaj PWC-a Global Customer Insight Puls Survey u kojem se prate trendovi potrošača. Također prilažem i link na Masterindex izvještaj o ponašanju potrošača u Hrvatskoj.

Lidija Supek Koršoš

Lidija Supek Koršoš je poslovni savjetnik s izvanrednim iskustvom u marketingu i komunikacijama. Nakon 15 godina korporativnog sektora, svoj poslovni put nastavlja kao poslovni savjetnik u B2Point, a želja joj je klijentima omogućiti daljnji rast i razvoj njihovog poslovanja te pruži podršku u ostvarenju punih potencijala.

Logirajte se

Registracija korisnika

Polaznici naših edukacija već su registrirani.
Kako biste dobili lozinku, koristite opciju "Zaboravili ste lozinku?"

Zaboravljena lozinka

Unesite vašu email adresu. Zaprimit ćete link za postavljanje nove lozinke.

Morate biti prijavljeni.