Kako izbjeći pogreške u provedbi anketnog istraživanja?

pogreske pri anketnom istrazivanju zicer plavi ured

Na društvenim mrežama mogu se naći razne ankete, novinari često zaustavljaju prolaznike na ulici i „anketiraju“ ih o nekoj temi, a tijekom izbora su vrlo popularne izlazne ankete. Gotovo sa sigurnošću možemo tvrditi da je svaka osoba bar jednom u proteklih šest do 12 mjeseci sudjelovala u nekoj vrsti ankete.

Anketno istraživanje je toliko popularno i sveprisutno da nam se ponekad čini kako je izrada ankete vrlo jednostavan posao. Međutim, to nije slučaj te će u nastavku teksta biti objašnjeni neki osnovni principi koje treba imati na umu kada se radi anketno istraživanje, a uključuje ovih šest koraka:

  1. Cilj anketnog istraživanja
  2. Odabir uzorka
  3. Pristupi osmišljavanja pitanja
  4. Prikupljanje podataka
  5. Posljedice prikupljanja podataka
  6. Alati za izradu anketnih upitnika.

Osnovni principi anketnog istraživanja

  1. Cilj anketnog istraživanja

Postavljanje cilja anketnog istraživanja je osnovni i prvi korak u njegovoj provedbi. Cilj anketnog istraživanja služi kao uporište i temelj koji usmjerava daljnji rad.

Npr. ako želimo na tržište izbaciti neki proizvod ili uslugu, poželjno je procijeniti potrebe kupaca, njihovo iskustvo sa sličnim proizvodima ili motivaciju za kupovinom tih proizvoda.

Zato je presudno znati što treba ispitati, a to treba jasno definirati. Stoga cilj treba postaviti dovoljno specifično, jer preširoko postavljen cilj anketnog istraživanja ne usmjerava istraživački proces u željenom smjeru.

  1. Odabir uzorka

„Stavit ćemo anketu na društvene mreže pa će ju ljudi ispuniti“ je vrlo često, ali pogrešno promišljanje oko odabira uzorka. Odabir uzorka je zapravo veoma jednostavan ako je tržište dobro definirano.

Ako neki proizvod kupuju zaposleni muškarci srednje stručne spreme u dobi između 30 i 45 godina koji svakodnevno automobilom putuju na posao dulje od 45 minuta i imaju dvoje djece koji pohađaju osnovnu školu, onda je relativno jasno tko treba biti uzorak u anketnom istraživanju.

Dobra definicija tržišta i uzorka pomoći će u fokusiranom pristupu tržištu, jer pristupom „ljudi će to ispuniti na Internetu“ se dobivaju beskorisni odgovori.

  1. Pristupi osmišljavanju pitanja

Pristup osmišljavaju pitanja u anketnom upitniku se može podijeliti na tri tipa. Prvi se vodi logikom smislit ćemo već nešto, drugi je vrlo često predetaljan i opsežan, a treći uzima u obzir postavljene ciljeve anketnog istraživanja. Svaki od ovih pristupa ima odgovarajuće posljedice, koje su prikazane u donjem crtežu.

upitnici ankete pristupi zicer plavi ured

  1. Prikupljanje podataka

„Smisli pitanja, stavi na Internet, skupit ćemo odgovore i to je to“ je vrlo česta praksa kod online prikupljanja podataka. Prikupljanje podataka online je vrlo često, ali njegova uspješnost ovisi o kvaliteti definicije tržišta odnosno uzorka, načinu na koji se uzorku može pristupiti online kanalima, informatičkoj pismenosti tržišta, otporom koji tržište ima prema ispunjavanju anketnih upitnika te brojnim drugim faktorima.

Alternativno se može napraviti prikupljanje podataka uživo, što je znatno teže. U ovom slučaju treba znati gdje se tržištu može pristupiti (u dućanima, trgovačkim centrima, benzinskim postajama itd.), platiti terenske anketare, motivirati ljude da ispune anketni upitnik i slično. Iako je ovakav način prikupljanja podataka znatno naporniji i logistički složen, ima veliku prednost pred online prikupljanjem podataka jer su poznati ljudi koji su odgovarali na upitnik.

  1. Posljedice dobrog i lošeg prikupljanja podataka

Najgora posljedica loše provedenog anketnog istraživanja je donošenje loših poslovnih odluka koje dugoročno mogu voditi gašenju poslovanja. Poželjno je tijekom provedbe anketnog istraživanja utvrditi i korigirati neke propuste, ali to predstavlja dodatan financijski i vremenski trošak. Stoga je najbolje da se u početku sve dobro isplanira te se minimizira rizik nepotrebnih troškova i gubitka vremena.

  1. Alati za izradu anketnih upitnika

Ne postoji jedinstveni odgovor koji je pravi alat za izradu anketnog upitnika. Na Internetu se može naći mnoštvo programskih rješenja u kojima se mogu kreirati anketni upitnici, a od osobe do osobe, odnosno tvrtke do tvrtke ovisi koji će koristiti.

Zaključak

Zaključno možemo reći sljedeće: provedba anketnog istraživanja i izrada anketnog upitnika za bilo koju svrhu ima svoje zakonitosti i principe. Relativno jednostavna upotreba online alata za izradu upitnika ne znači da je izrada anketnog upitnika jednostavan posao. Stoga se prvenstveno treba fokusirati na prethodno navedene korake u planiranju anketnog istraživanja, izradu anketnog upitnika, a potom na odabir programskog rješenja u kojem će (ako će) upitnik biti korišten u online formi.

Filip Gospodnetić

Filip Gospodnetić je vlasnik obrta Datafit u kojem radi ono što najviše voli – pomaže klijentima provoditi istraživanja i podučava ih kako se to radi. Vjeruje da se odluke moraju donositi na temelju pouzdanih i provjerenih informacija što je glavna misao vodilja u podučavanju i radu s klijentima.

Logirajte se

Registracija korisnika

Polaznici naših edukacija već su registrirani.
Kako biste dobili lozinku, koristite opciju "Zaboravili ste lozinku?"

Zaboravljena lozinka

Unesite vašu email adresu. Zaprimit ćete link za postavljanje nove lozinke.

Morate biti prijavljeni.