Budžet i elementi budžeta
Vještina izrada budžeta od velike je važnosti za poduzetnike. Budžet nam omogućuje da postanemo svjesni svojih financijskih mogućnosti, a Danko Pigac i Igor Strmečki su nam na današnjoj edukaciji Upravljanje budžetom za poduzetnike početnike pokazali upravo kako se korisiti tim vještinama.
Riječ budžet dolazi od francuske riječi bougette (novčanik), a označava količinu novca ili sredstava koju će neka organizacija zaraditi i koliko može ili treba potrošiti.
Budžet je najvažniji administracijski alat jer nam on omogućuje upravljanje poslovanjem. Njime procjenjujemo rashode, prihode i resurse u određenom periodu koji pokazuje buduće financijske uvjete i ciljeve.
Koji su elementi budžeta?
Temeljni elementi budžeta su:
- Rashodi koji po kategorijama mogu biti:
- fiksni,
- povremeni,
- varijabilni (promjenjivi),
- jednokratni.
- Prihodi koji po kategorijama mogu biti:
- sezonski,
- realni – vrlo vjerojatni,
- mogući – ukoliko se neki događaj ostvari.
Pri izradi budžeta potrebno je popisati sve prihode i rashode te ih razvrstati po periodima – najbolje mjesečno te navesti plan prihoda i rashoda za sljedeće godine. Zatim je potrebno pratiti cash-flow te grupirati rashode i prihode prema prioritetima.
U praktičnom dijelu predavanja polaznici su dobili prilike izraditi obiteljski budžet i budžet vlastite tvrtke te tako naučili kako se služiti budžetom u planiranju i praćenju poslovanja. Ovo su dojmovi Marine Felja:
Jako mi se svidjelo predavanje, vrlo je korisno i primjenjivo za posao, ali i osobnu korist. Također mi se svidjelo što ima i što sadrži i praktični rad gdje na licu mjesta možemo primjeniti što smo naučili!”