Vrste bankovnih prijevara – kako se zaštititi?

E- poslovanje je primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT) kao podrške poslovnim aktivnostima koja nudi mnogo prednosti za tvrtke. No, pritom treba voditi računa i o mogućnostima zlouporabe tih kanala – o e-kriminalu.

Prevaranti koriste razne phishing prijevare kako bi došli do vaših povjerljivih podataka. Podaci kao što su detalji o bankovnim računima, lozinke s društvenih mreža i slično, mogu imaju veliku vrijednost za prevarante. Oni im pružaju slobodan prolaz do vaših financija i identiteta.

U nastavku slijedi nekoliko najčešćih primjera bankovnih prijevara. 

Vrste bankovnih prijevara

1. Osobno bankarstvo

Dobili ste e-poštu od nekoga tko tvrdi da je iz vaše banke. Poruka može izgledati kao prava i sadržavati logo i obrazac Vaše banke. U poruci se traži da potvrdite detalje o svom računu. Vjerojatno ćete dobiti i link putem kojeg trebate poslati poruku ili koji će Vas preusmjeriti na web stranicu gdje će se od Vas tražiti da ostavite lozinku i PIN broj.

Nemojte to raditi. Banke vas nikad neće tražiti lozinku ili PIN broj preko telefona, osobno ili putem e-pošte.

Prevaranti šalju phishing poruke na milijune adresa e-pošte u nadi da će pogoditi stvarne korisnike neke banke. Stoga se nemojte iznenaditi ukoliko dobijete poruku od banke u kojoj čak i nemate otvoren račun.

2. Stranice za prijenos novca

Može se desiti da dobijete e-poruku sa stranice za prijenos novca kao što je PayPal u kojoj se od vas zahtijeva da obnovite svoj nalog. U poruci može biti navedeno da je to sigurnosna mjera jer je Vašem nalogu pristupljeno s nekog drugog računala. Također, od vas mogu tražiti da ponovo unesete detalje sa kreditne kartice na stranicu.

3. Card Skimming

Prevaranti mogu kopirati elektronske podatke sa magnetne trake vaše kreditne ili debitne kartice na bankomatu ili prilikom plaćanja karticom u trgovini. Kada dobiju vaše podatke, mogu „klonirati“ vašu karticu i pristupiti vašim računima.

Što trebate znati?

Kada koristite internet bankarstvo:

  • Pobrinite se da vaše računalo ima ažuriran antivirus softver i instaliran zaštitni zid. Razmislite i o instaliranju softvera protiv računalnih špijuna. Preuzmite najnovije sigurnosne popravke (engl. patch) za vaše pretraživače i operativni sistem.
  • Prije nego što počnete koristiti online bankarstvo, provjerite pojavljuje li se na vašem pretraživaču lokot. Kada je povezivanje sigurno, na početku internet adrese vaše banke treba stajati „https“ umjesto „http“.
  • Čuvajte se phishing poruka u kojima vas traže povjerljive financijske podatke. Ni vaša banka, ni policija vas nikada neće kontaktirati da bi vas tražili PIN.
  • Vodite računa da vaš pretraživač bude podešen na najveću razinu zaštite za obavještavanja i praćenje. Ove sigurnosne opcije se ne aktiviraju uvijek automatski pri instalaciji računala.
  • Uvijek pristupajte stranici banke na način da ukucate adresu u pretraživač. Nikada nemojte ići na web stranicu preko linka u poruci e-pošte, a onda unositi vaše osobne podatke.

Kada kupujete preko interneta:

  • Prijavite se na Verified by Visa ili MasterCard SecureCode kada god imate tu opciju pri kupovini na internetu. Time ćete registrirati lozinku kod poduzeća koje Vam je izdalo karticu.
  • Kupujte samo na sigurnim stranicama. Prije nego što ostavite podatke s kartice, provjerite pojavljuje li se simbol lokota u pretraživaču. Adresa trgovca će se iz „http“ promijeniti u „https“ ukoliko je povezivanje sigurno.
  • Nikada ne ostavljajte svoj PIN na internetu.
  • Skenirajte ili odštampajte svoju narudžbu i čuvajte kopije odredbi i uvjeta, politike povrata robe, uvjeta isporuke, poštanske adrese (ne poštanskog pretinca) i broja fiksnog (ne mobilnog) telefona.

Kako se zaštititi?

  • Provjeravajte svoje bankovne izvode i izvode kreditnih kartica da biste bili sigurni da nitko drugi nema pristup vašem računu. Zatražite od banke godišnji izvještaj o korištenju kreditne kartice da biste bili sigurni da nitko ne koristi vaše ime za podizanje novca ili gomilanje dugova.
  • Nikad ne ispuštajte svoju karticu iz vida u trgovini i odbijte provlačiti karticu kroz više od jednog uređaja. Ukoliko vas brine nečije ponašanje u trgovini pri provjeri kartice, obratite se glavnom nadređenom u trgovini ili kontaktirajte svoju banku.
  • Nemojte koristiti bankomate koji imaju sumnjive uređaje priključene na otvor za karticu. Tako nešto odmah prijavite banci.
Siniša Begović

Kroz svoju dugogodišnju menadžersku i konzultantsku karijeru konstantno se usavršava i radi na kompleksnim e-commerce i e-business sustavima s usmjerenjem na poslovni, idejni i funkcionalni aspekt. Sudjelovao je u stvaranju velikog broja e-projekata na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini.