Kako odrediti ciljanu publiku?
Bilo da ste online ili offline, i provodite marketinške aktivnosti, ciljana publika je pojam koji definira skupinu ljudi koji kupuju vaše proizvode ili koriste vaše usluge. To je umjetna segmentacija potrošača, grupiranih po karakteristikama koje ih prepoznaju kao potencijalne klijente.
Procijeniti ciljanu publiku važno je iz više razloga. Znat ćete tko posjećuje vašu stranicu, lako ćete odlučiti koji sadržaj ponuditi, da li ćete imati osoban pristup klijentu ili će se raditi o skroz poslovnom, formalnom odnosu, koju količinu stručne terminologije možete upotrijebiti itd.
Ako razumijete svoje ciljane klijente, znat ćete točno što traže. Ono što je najvažnije vaše će marketinške poruke biti uspješnije!
Sastavite listu moguće ciljane publike
Kada jednom sastavite listu potencijalnih ciljeva, vjerojatno ćete spoznati da ste pretjerali s njihovom količinom ili da se na listi nalaze grupe koje nisu previše profitabilne iz ovog ili onog razloga.
Poprilično je teško odgovoriti na pitanje na koliko ciljeva se zaista možete fokusirati. Odgovor – niti previše niti premalo – bez obzira koliko je točan, nije od velike pomoći.
Imajte na umu obje strane medalje.
Na jednoj strani bitno je da širite svoj posao i u njega privučete što više ljudi, a s druge strane nalazi se pitanje dovoljne fokusiranosti na te ljude.
Većina ljudi će se vjerojatno posvetiti širenju posla, bez obzira što bi se trebalo koncentrirati na manje grupe klijenata.
Bolje biti velika riba u ribnjaku, nego sitna riba u oceanu
U marketingu je uvijek bolja strategija biti “velika riba u ribnjaku, nego sitna riba u oceanu”. Kad razmotrite obje strategije doći ćete do spoznaje na koliko publike možete ciljati istovremeno. Za većinu poslovanja vrijedi da je moguće koncentrirati se na jednu ili možda čak dvije grupacije korisnika. Došli smo do spoznaje da je za tri ili više grupa korisnika gotovo nemoguće napraviti ponudu na jednoj Internet stranici. U tom slučaju preporuča se serija manjih specijaliziranih stranica, ili se pak fokusirajte na tri glavne skupine i širite svoju ponudu sukladno rastu prihoda.
Organizirajte svoju listu prioriteta
Lista prioriteta ili kraći popis „finalista“ imajući na umu sljedeća pitanja:
- Koliko uspjeha sam imao do sad s ovom grupom korisnika?
- Koliko dobro poznajem i koliko razumijem ovu grupu?
- Znam li što ovi ljudi posjećuju u stvarnom životu i online?
- Bi li ova grupa potrošila veću ili manju količinu mojih proizvoda i koliko bi koristila moje usluge?
- Koliko je velika grupa? Ako uspijem privući ukupno 10% od ove grupe ljudi, da li bih uopće mogao zadovoljiti njihovu potražnju za proizvodom?
- Jesam li osobno zainteresiran za ovu vrstu klijenata i da li mi odgovaraju?
Siniša Begović
Kroz svoju dugogodišnju menadžersku i konzultantsku karijeru konstantno se usavršava i radi na kompleksnim e-commerce i e-business sustavima s usmjerenjem na poslovni, idejni i funkcionalni aspekt. Sudjelovao je u stvaranju velikog broja e-projekata na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini.