Kod poslovnog plana izbjegavajte ove greške
![kod poslovnog plana izbjegavajte ove greske plavi ured](https://plaviured.hr/wp-content/uploads/2015/04/kod-poslovnog-plana-izbjegavajte-ove-greske-plavi-ured.jpg)
Poslovnim planom poduzetnik prvo sebi treba dokazati da je poslovni pothvat opravdan. Opasnost koja stoji na putu realizacije svake poduzetničke ideje je ambicija stvaranja nerealne slike. Samozavaravanje s uljepšanim podacima uzrokovat će ozbiljne probleme kod prvih tržišnih iskušenja i tržnih poremećaja.
Poslovni plan ne samo da opisuje poduzeće, njegovo postojeće stanje i budući razvoj, već samim svojim nacrtom, sadržajem i uravnoteženošću može ukazati investitorima koje su eventualno slabe točke projekta. Zato je poslovni plan vrlo ozbiljan i stručan dokument koji traži pažljivu pripremu i zahtijeva znanje, profesionalan pristup, mnogo vremena utrošenog za prikupljanje i analizu podataka, ozbiljne procjene i predviđanja, analizu tržišta i konkurencije.
Kako se radi poslovni plan?
Velika pomoć u suvislom prikazivanju svoje ideje, projekte, inovacije prema metodologiji poslovnog plana svakako je razumijevanje vanjskih i unutarnjih čimbenika koji utječu na poslovanje, rast i razvoj naše tvrtke. Ti čimbenici mogu biti unutrašnji (oni na koje poduzetnik ima utjecaja i kojima može upravljati) i vanjski (one koji su izvan mogućnosti direktnog utjecaja poduzetnika). Primjer unutrašnjih čimbenika su proizvod ili usluga koji se nudi, uključena tehnologija, uprava, djelatnici (njihova motiviranost i obrazovanost), odnos s kupcima i dobavljačima i sl. Primjer vanjskih čimbenika – opće gospodarsko stanje, trendovi u gospodarstvu, konkurencija u pojedinoj djelatnosti, porezna politika države, eventualna ekološka ograničenja, i dr.
Prije izrade poslovnog plana poduzetnik treba definirati, odnosno procijeniti osnovne ulazne elemente poslovnog plana:
- cijenu svog proizvoda, usluge
- veličinu prodaje proizvoda, usluge – broj komada i ukupnu realizaciju
- veličinu rashoda, troškove proizvoda, plaća, poreza i ostalih troškova
- moguće dodatne izvore financiranja – krediti, potpore i slično
Česte poduzetničke pogreške kod izrade poslovnog plana
Važno je da ulazni elementi poslovnog plana budu što je moguće realniji, pri čemu treba izbjeći uobičajene poduzetničke pogreške:
- kriva procjena tržišta – nerealna ocjena tržišta i mogućnosti plasmana
- kriva procjena troškova – podcijenjeni troškovi poslovanja
- kriva procjena prihoda – precijenjeni ukupni prihodi
- nedostatak obrtnih sredstava za poslovanje
- ne prati se ostvarivanje poslovnog plana
Poslovni plan mora:
- Biti lako čitljiv
- Biti orijentiran prema tržištu
- Procijeniti konkurenciju
- Naglasiti ulogu uprave
- Prognozirati razvoj tvrtke
- Prikazati projekt afirmativno
Što sadrži poslovni plan?
Poslovni plan kao kompleksan dokument može sadržavati mnogo poglavlja, razni autori sugeriraju različite pristupe, ali možemo reći da postoje četiri osnovna područja :
- informacija o poduzetniku i djelatnicima, opis djelatnosti i lokacije, tehničko-tehnološki elementi ulaganja
- tržišna opravdanost – tržište nabave i tržište prodaje
- financijsko-ekonomska analiza
- ocjena učinkovitosti i osjetljivosti i zaključak