Kod poslovnog plana izbjegavajte ove greške
Poslovnim planom poduzetnik prvo sebi treba dokazati da je poslovni pothvat opravdan. Opasnost koja stoji na putu realizacije svake poduzetničke ideje je ambicija stvaranja nerealne slike. Samozavaravanje s uljepšanim podacima uzrokovat će ozbiljne probleme kod prvih tržišnih iskušenja i tržnih poremećaja.
Poslovni plan ne samo da opisuje poduzeće, njegovo postojeće stanje i budući razvoj, već samim svojim nacrtom, sadržajem i uravnoteženošću može ukazati investitorima koje su eventualno slabe točke projekta. Zato je poslovni plan vrlo ozbiljan i stručan dokument koji traži pažljivu pripremu i zahtijeva znanje, profesionalan pristup, mnogo vremena utrošenog za prikupljanje i analizu podataka, ozbiljne procjene i predviđanja, analizu tržišta i konkurencije.
Kako se radi poslovni plan?
Velika pomoć u suvislom prikazivanju svoje ideje, projekte, inovacije prema metodologiji poslovnog plana svakako je razumijevanje vanjskih i unutarnjih čimbenika koji utječu na poslovanje, rast i razvoj naše tvrtke. Ti čimbenici mogu biti unutrašnji (oni na koje poduzetnik ima utjecaja i kojima može upravljati) i vanjski (one koji su izvan mogućnosti direktnog utjecaja poduzetnika). Primjer unutrašnjih čimbenika su proizvod ili usluga koji se nudi, uključena tehnologija, uprava, djelatnici (njihova motiviranost i obrazovanost), odnos s kupcima i dobavljačima i sl. Primjer vanjskih čimbenika – opće gospodarsko stanje, trendovi u gospodarstvu, konkurencija u pojedinoj djelatnosti, porezna politika države, eventualna ekološka ograničenja, i dr.
Prije izrade poslovnog plana poduzetnik treba definirati, odnosno procijeniti osnovne ulazne elemente poslovnog plana:
- cijenu svog proizvoda, usluge
- veličinu prodaje proizvoda, usluge – broj komada i ukupnu realizaciju
- veličinu rashoda, troškove proizvoda, plaća, poreza i ostalih troškova
- moguće dodatne izvore financiranja – krediti, potpore i slično
Česte poduzetničke pogreške kod izrade poslovnog plana
Važno je da ulazni elementi poslovnog plana budu što je moguće realniji, pri čemu treba izbjeći uobičajene poduzetničke pogreške:
- kriva procjena tržišta – nerealna ocjena tržišta i mogućnosti plasmana
- kriva procjena troškova – podcijenjeni troškovi poslovanja
- kriva procjena prihoda – precijenjeni ukupni prihodi
- nedostatak obrtnih sredstava za poslovanje
- ne prati se ostvarivanje poslovnog plana
Poslovni plan mora:
- Biti lako čitljiv
- Biti orijentiran prema tržištu
- Procijeniti konkurenciju
- Naglasiti ulogu uprave
- Prognozirati razvoj tvrtke
- Prikazati projekt afirmativno
Što sadrži poslovni plan?
Poslovni plan kao kompleksan dokument može sadržavati mnogo poglavlja, razni autori sugeriraju različite pristupe, ali možemo reći da postoje četiri osnovna područja :
- informacija o poduzetniku i djelatnicima, opis djelatnosti i lokacije, tehničko-tehnološki elementi ulaganja
- tržišna opravdanost – tržište nabave i tržište prodaje
- financijsko-ekonomska analiza
- ocjena učinkovitosti i osjetljivosti i zaključak