Iskustva poduzetnika kod pokretanja patentne zaštite
Pokretanje patentne zaštite zadnji je korak koji će dokazati da ste vlasnik inovacije. Proces patentne zaštite u Hrvatskoj je skup, nerazumljiv, dugotrajan i predstavlja veliki financijski izdatak za tvrtku. No, kako sugovornici naše reportaže jednoglasno zaključuju, važan je za nastup na tržištu.
Nekoliko koraka prije pokretanja patentne zaštite
Kao prvi korak treba imati ideju, zatim ideju definirati. Potom treba napraviti pretragu baze patenata. Pretraživanje baze podataka patenata preporuča se svima koji žele provjeriti jesu li u odnosu na njihove rezultate intelektualnog stvaralaštva već objavljeni slični ili istovjetni patenti. Na taj način lakše se procjene mogućnosti stjecanja vlastite zaštite. Pokretanje patentne zaštite zapravo je zadnji korak koji će dokazati da ste vlasnik inovacije.
“Originalna ideja je veliki izazov, jer malo je stvari, koje već nisu izmišljene. Prije samog pokretanja zaštite proći će još nešto vremena jer ćete izrađivati prototip, provjeravati funkcionalnost, usavršavati … i oblikovati ideju u inovaciju. Ukoliko imate takvu inovaciju logično je da je prije komercijalizacije želite i trebate štiti, hoće li to biti domaća i/ili međunarodna zaštita ovisi o tržištu kojem je inovacija namijenjena.” objašnjava Anamarija Medved iz poduzeća, Supernova.d.o.o.
Smatra da je to ispravan put koji svaki inovator treba proći ako želi da njegova inovacija bude zaštićena i da dobije dokaz da je patent originalan.
“Proizvod koji štitim namijenjen je korištenju u kozmetičkoj industriji. Modna industrija lansira i diktira trendove koje zatim prati industrija ljepote. Užurbani ritam života donio je i velik trend DIY proizvoda. Sprava za nanošenje višebojnih uzoraka, pramenova na kosi u jednom nanošenju/potezu je upravo DIY proizvod za brzo, jednostavno i precizno nanošenje pramenova na kosu gdje je moguće kombinirati različite boje pramenova u samo jednom provlačenju kroz kosu. Sam proces zaštite na domaćem tržištu i tržištu EU ne samo da traje nego i zahtjeva visoka financijska sredstva što smatram najvećom preprekom.” zaključuje Medved.
Patentna zaštita neophodna ako stvarate međunarodni brend
Maks Udov, dipl. ing. šum., direktor Herbafarm-magnolija d.o.o. iz Zagreba objašnjava da se za pokretanje patentne zaštite u Hrvatskoj i Europskoj uniji odlučio jer vjeruje da njegov inovativni proizvod Herbafertil ima međunarodni potencijal, te da će uskoro postati standard održavanja urbanog zelenila po gradovima Europe. Zbog toga je želio stvoriti međunarodni brend pod nazivom Herbafertil s izgledom ambalaže, pakiranja, prepoznatljivog izgleda loga itd., a tada im je neophodna bila patentna zaštita.
“Zbog svega navedenog bojimo se mogućnosti plagiranja našeg inovativnog proizvoda od nelojalne konkurencije, pa se pokušavamo zaštititi na sve dostupne načine, za koje pokušavamo krajnjim naporima osigurati sredstva!” naglašava Udov.
Smatra da je to učinkovit način zaštite ako poduzeće ima dovoljno novaca da uloži u patentiranje i ostale vrste potrebnih zaštita. No, za pokretanje patentne zaštite potrebna su velika novčana sredstva za sva potraživanja za zaštitu po pojedinim zemljama. Udov tvrdi da to sve vrijedi za zemlje u kojima vlada brza i odlučna pravna disciplina.
“Za zemlje koje ne spadaju u taj krug plagiranje koje vrše pojedinci je unosan i isplativ posao, a zaštita se ne može pravno brzo i odlučno provesti, pa često plagirani proizvod u koji oni sami nisu uložili niti novčića, a niti godine rada i ispitivanja može nižom cijenom ugroziti plasman osnovnog patentiranog proizvoda na tom tržištu. Smatramo da bi država ili HGK trebala pomoći u logistici zaštite prava po patentnoj prijavi i sufinanciranju sudskih sporova protiv krivotvoritelja, pa se od dobivenih novaca i sama namiriti, jer su takvi sudski sporovi izuzetno skupi.” objašnjava Udov.
Proces zaštite, skup, nerazumljiv, dugotrajan
Sama patentna zaštita, ako oštećeno poduzeće nema novaca za tužbu i odvjetnika protiv krivotvoritelja ima samo moralnu funkciju zaštite. Praktičnu funkciju patentna zaštita dobiva tek kada poduzeće smogne sredstava da plati odvjetnika i podigne tužbu, ili kada bi npr. HGK preuzela organiziranje zaštitnog pravnog djelovanja.
Udov je preko patenta zaštitio sastav proizvoda, oblik proizvoda, pakiranje i način primjene. Također je štitio ime Herbafertil, verbalni žig i figurativni žig (logotip). Proizvod spada u poboljšivače tla.
Sam proces zaštite je skup, spor i dugotrajan. Mnogo ovisi i o sposobnosti i iskustvu patentnog zastupnika, objašnjava sugovornik. Velika svjetla točka potpore inovatorima su međunarodni sajmovi inovacija organizirani od Saveza inovatora Zagreba, gdje se vrednuje kvaliteta i primjenjivost inovacije, uz mogućnost spajanja mogućih zainteresiranih poslovnih partnera. Ali je to i opasnost, kaže, jer čim pokažete inovaciju u primjenjivom obliku, otvara se mogućnost plagiranja ukoliko nisu države dogovorile uspješno sankcioniranje plagijatora.
Proces zaštite financijski je izdatak za tvrtku, ali važan u nastupu na tržištu
Ivana Cvetković Lakoš, kreativna direktorica Ice studio d.o.o. za pokretanje patentne zaštite u Hrvatskoj i EU odlučila se jer tvrtka planira održivi rast ostvariti primjenom licenciranja intelektualnog vlasništva industrijskog dizajna i know-how kao modela poslovnog rasta, a sve kako bi se minimalizirao rizik poslovanja te postigla fleksibilnost osvajanjem tržišta na područjima koja tvrtka sama ne može pokriti. Smatra da je zaštita intelektualnog vlasništva bitna prilikom pregovora s potencijalnim partnerima i nije se dvoumila oko pokretanja postupka. Štitili su dizajn prijenosne ležaljke koja se brzo sklapa u sjedalo s naslonom. Prvi prototip proizvoda osvojio je zlatnu medalju na Međunarodnom salonu inovacija INOVA, održanom u studenom 2013. godine u Zagrebu.
“Imamo zaštićeni hrvatski industrijski dizajn pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo (DZIV) te četiri europska pri Uredu za usklađivanje na unutarnjem tržištu (OHIM). Trenutno smo u početnim pregovorima za licenciranje tako da smatram da nam zaštita intelektualnog vlasništva uvelike pomaže” kaže Cvetković Lakoš i dodaje kako smatra da je to učinkovit oblik zaštite jer potencijalno obeshrabruje konkurenciju u kopiranju proizvoda, ali i jača poziciju tvrtke na tržištu.
“Proces zaštite jest financijski izdatak za tvrtku, ali svjesna sam koliko je to bitno u nastupu na tržištu. Budući da sam dizajner, samostalno sam riješila vizuale potrebne za predaju dokumentacije. Detaljno sam proučila upute za postupak vezan uz registraciju industrijskog dizajna i za Hrvatsku i za Europsku uniju; sve mi je bilo razumljivo ali treba naglasiti kako je bitno da se detaljno slijede upute. U Hrvatskoj je proces zaštite vremenski dugotrajan te je i dalje u papirnatom obliku; popunjenu dokumentaciju potrebno je zajedno sa ovjerenim uplatnicama osobno odnijeti na odjel urudžbiranja ili pak poslati poštom, a na samo Rješenje čeka se cca 4 mjeseca. Za teritorij Europske Unije (pri OHIM-u) sam primjerice zadnju registraciju riješila za tjedan dana i sve sam mogla odraditi elektronskim putem – od predaje dokumentacije do elektronskog plaćanja. Za buduće registracije, bilo da se radi o dizajnu ili žigu, OHIM će mi biti logičan odabir budući da pokriva zemlje članice EU te ima vrlo efikasnu i brzu elektronsku komunikaciju” zaključuje Cvetković Lakoš.
Pročitajte tekst o osnovnim pojmovima intelektualnog vlasništva – Što su patent, dizajn, žig?