MOOD – online magazin za pop kulturu i autorske priče
Kako najbezbolnije prijeći iz korporativnog svijeta u poduzetništvo i postati ‘one girl show’? O svladavanju ovih izazova popričali smo s Aleksandrom Orlić, spisateljicom i fotografkinjom, danas vlasnicom MOOD AGENCIJE i urednicom portala MOOD.HR.
U jednom trenu svoje medijske karijere svestrana Aleksandra Orlić dobila je jedinstvenu priliku – kreirati projekt po vlastitoj mjeri:
Tijekom moje dvadesetogodišnje karijere u medijima, a pogotovo dok sam radila kao glavna urednica hrvatskog izdanja Cosmopolitan, često su me pitali kako bi izgledao projekt skrojen baš po mojoj mjeri, a nakon nekoliko koktela više – i čime bih se u životu bavila da ne trebam raditi i zarađivati za egzistenciju.
Iznenađujuće je to da je odgovor na oba pitanja gotovo uvijek bio isti. Ne, ne bih kupila kartu za Mjesec, vilu na Bahamima, niti bih opljačkala dizajnerske dućane i živjela na jagodama i šampanjcu, nego bih kreirala priče i stvarala vizuale. Nije bitno je li riječ o novinarstvu, digitalnim medijima, fotografijama, pisanju knjiga, pjesama ili putopisa“.
Kako tvrdi, potreba za kreativnim izražavanjem upisana joj je u gene, a studij povijesti umjetnosti i njemačkog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu samo su to dodatno potvrdili i nadogradili:
Puno godina kasnije dobila sam priliku ostvariti taj fiktivni projekt, a na Dan žena konačno sam pokrenula online tjednik za pop kulturu i autorske priče – MOOD.HR“.
Riječ je o online magazinu koji čitatelje potiče na interakciju, suradnju, istraživanje i kritičko promišljanje te koji promiče kreativno stvaralaštvo, kulturu, dizajn, umjetnost i otvara važna društvena pitanja:
2.800.000.000 rezultata za riječ MOOD u samo 0,41 sekundu na webu, a čak 128 milijuna hashtagova na Instagramu. Čini se da je online community u velikoj potrazi za tim neuhvatljivim osjećajem koji naoko izmiče opisima, ali itekako nam je važan jer nas definira.
Uostalom, Francuskinje imaju tako šik izraz – ‘Je ne sais quoi’, sistematični Nijemci Zeitgeist, Amerikanci rado govore o famoznom faktoru X, a zajednica na društvenim mrežama ima hashtag – mood. Izraz koji toliko ovisi o očima promatrača, a ponajviše o autoru koji ga je koristio.
Želja mi je bila stvarati novinarstvo sa stavom i emocijama koje ide ukorak sa suvremenim tehnologijama, ali nipošto ne zaboravlja igru, maštu i razmišljanje izvan okvira, ma što sve umjetne inteligencije ovog svijeta o tome mislile. Stoga i naš moto – ‘Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću!’“.
U trenutku kada je svijet pogođen raznim krizama, a financijsko tržište poprilično uzdrmano, odluka o kretanju u poduzetništvo je bila sve, samo ne laka:
Ako je istina ono što kažu – da nevolja čini čovjeka kreativnim, onda bi se moglo reći da me u poduzetničke vode natjerala tvrdnja da je print mrtav. Naime, činjenica je da su protekle godine doista bile izazovne za mnoge industrije, a ponajviše za medije.
No poput najvećeg romantika koji i dalje vjeruje u dobru priču, poduzela sam sve što sam mogla kako bih stvorila platformu koja miksa sve moje ljubavi – i onu prema printu (u smislu sporije konzumacije sadržaja), ali i onu prema webu i novim formatima, zanimanje za suvremenu umjetnosti, pop kulturu, stil, ali isto tako one sitnice koje su zabavne, neuhvatljive, čudesne, ponekad možda pomalo frivolne, ali život znače“.
Inspirirana predavanjima Gorana Vlašića o neprestanom mijenjanju i hrabrosti da se izađe na led, odlučila je napustiti strukturirano korporativno okruženje i upustiti se u samostalan, još nedefiniran pothvat:
Iako slika klizanja na ledu zvuči dosta romantično, nemojmo se zavaravati – tržište kapitalizma je vrlo nemilosrdno i opsjednuto brojkama, klikovima, posjetima i dosezima te nema previše obzira prema početnicima.
Stoga mi puno znači što sam u toj avanturi imala dvije ruke koje su me čvrsto primile i izvele na led – državu od koje sam za svoj plan dobila poticaje za samozapošljavanje i Plavi ured gdje sam pohađala super radionice – od Start-up akademije, digitalnog marketinga, Google Adsa, SEO optimizacije, da ne spominjem brojne konzultacije telefonom i mailom sa savjetnicima Plavog ureda te beskonačno guglanje svih vrsta uputa i templatea koje se mogu naći na izvrsnoj web stranici“.
Poduzetništvo zahtijeva brzo svladavanje brojnih, dotad nevidljivih vještina, pa poduzetničku avanturu uspoređuje s putovanjem u nove, daleke svjetove:
U filmu ‘Doba nevinosti’, koji zapravo dosta dobro rezonira s prvim koracima svakog poduzetnika koji ne zna što ga čeka, Daniel Day-Lewis kaže da svi pjesnici koji žude za čuđenjem u svijetu sanjaju o dalekom Japanu. No izgleda da za dojam egzotike i otkrivanja novih svjetova nije prijeko potrebno posjetiti daleki Japan. Dovoljno je upustiti se u poduzetničke vode.
Iako je svaki dan u životu urednika i novinara dinamičan i uzbudljiv, u posljednje sam vrijeme morala svladati mnogo novih vještina. Stoga su mi uzor astronauti koji uvijek ističu potrebu da se strukturira dan. U prijevodu to bi značilo da žongliram između uredničkog i novinarskog posla, marketinških dogovora i projekata, vođenja društvenih mreža, PR-a, sastanaka s klijentima i novim suradnicima, a cijelo to vrijeme nastojim ne zaboraviti trenutke za maštanje, kreativnost i razmišljanje izvan tih strogih struktura. Kako bi astronauti rekli – gledanje u nebo, poznavateljima poznato i kao profesionalno sanjarenje“.
Foto: Sanja Agić