Digitalno i zeleno – trendovi u „novom normalnom“
Pandemija Covid-19 doprinijela je ubrzanim transformacijama na mnogim područjima, tako i na području poslovanja poduzeća. Posljedice dubokih promjena vidljive su u digitalnoj transformaciji komunikacijskih i prodajnih aktivnosti brojnih uspješnih poduzeća koja su razmišljanje „po jučerašnjoj logici“ ostavili iza sebe i okrenuli se budućnosti.
Digitalizacija u svim segmentima poslovanja vrlo je prisutna, a od poduzeća se očekuje i visoka razina odgovornosti prema potrošačima i drugim dionicima. Potrošači se okreću onima kojima vjeruju: žele da se tvrtke brinu o njima te da odgovorno posluju. Sigurno je da će u budućnosti najviše prosperirati oni koji to razumiju i koji će usmjeriti svoje poslovne aktivnosti tako da ispune takva očekivanja. Ali što to sve podrazumijeva i kako onda planirati poslovne aktivnosti u godinama koje dolaze?
Nevjerojatna ekspanzija digitalne transformacije
Činjenica je da nas je COVID kriza sve zatekla i da smo svjedočili munjevitim promjenama u ponašanju potrošača. Mnoga poduzeća pokušavala su i još uvijek pokušavaju na razne načine prebroditi krizu, razvijajući nove načine poslovanja. Digitalna transformacija doživjela je nevjerojatnu ekspanziju, a oni koji su to rano shvatili i na vrijeme kvalitetno reagirali, stekli su značajnu konkurentsku prednost.
Brojni su primjeri uspješnih web trgovina koje su doživjele apsolutni procvat tijekom pandemije. Dobar primjer su i razne aplikacije koje nam pomažu u rješavanju raznih izazova. Vremenom su se gotovo svi okrenuli digitalnim kanalima, a uspjeh je ovisio o razumijevanju, kreativnosti i ponajviše kvaliteti planiranja digitalnih komunikacijskih strategija u novim okolnostima.
Trendovi ponašanja potrošača u Hrvatskoj
U Hrvatskoj također sve ide u smjeru digitalizacije. Prema istraživanju Masterindex*, potrošači u Hrvatskoj sve se više oslanjaju na dostupne online kanale prilikom svih faza donošenja odluka o kupnji. Interesantno je da čak 96% ispitanika u dobi od 18 do 55 godina koristi pametni telefon i to u prosjeku preko 4,5 sati dnevno, a čak 91% ispitanika kupuje online!
Slijedi još nekoliko glavnih informacija o trendovima u ponašanju potrošača u Hrvatskoj:
- 96% ispitanika koristi pametni telefon i to u prosjeku preko 4,5 sati dnevno,
- Preko 80% ispitanika koristi prijenosno računalo, dok se udio desktop računala smanjuje,
- 91% ispitanika kupuje online, a 45% njih najmanje jednom mjesečno,
- Najveći udio kupnji odvija se putem pametnih telefona, čak 73%,
- Osim za komunikaciju, pametni telefoni se najčešće koriste za kupnju (81%), za traženje informacija na tražilicama (77%) ili za društvene mreže (79%),
- 69% ispitanika tvrdi da im online kupnja štedi vrijeme, dok 65% ispitanika to radi jer na taj način mogu kupovati bilo kad.
Znači, gotovo se ne odvajamo od pametnih telefona ili računala, sve više tražimo informacije na internetu i uvelike kupujemo online. Zaključak se nameće sam po sebi – aktivnosti marketinga treba usmjeriti u tom smjeru.
No, digitalizacija nije jedini trend. Prema istraživanju Ipsosa, danas potrošači više nego ikada cijene proizvode, usluge i organizacije koje im smanjuju tjeskobu, sprječavaju rizik i pružaju sigurnost. U takvom izmijenjenom krajoliku poduzeća moraju preispitati mnoge aspekte svog poslovanja – i to iznutra prema van.
Jedna od najbitnijih aktivnosti trebala bi biti razvoj prvoklasnog upravljanja odnosima s kupcima. To znači da želimo razumjeti (nove) vrijednosti potrošača, njihovu realnost i razmisliti na koje sve načine naš brend može dati svoj doprinos na smislen način. Tu je poželjno da budemo kreativni i svrsishodni. Možemo se npr. zapitati koje nove dodane vrijednosti možemo pružiti korisnicima naših proizvoda ili usluga?
Prema zadnjem istraživanju trendova potrošača koje radi PWC, 50% potrošača kažu da su više orijentirani na ekologiju u odnosu na vrijeme prije COVID-19 pa se možemo zapitati što možemo napraviti i u tom „zelenom“ smislu.
Za kraj…
Poduzetnicima bih na početku 2022. godine preporučila da prije svega naprave dobar komunikacijski plan koji treba biti odraz brenda kao i svih promišljanja o novom normalnom. Svakako valja razmisliti koji digitalni kanali su za naš proizvod ili uslugu najučinkovitiji te upravo njih s velikom pažnjom uključiti u strategiju kako bi došli do svojih kupca.
Danas je komunikacija s (potencijalnim) kupcima jednostavnija nego ikada do sada jer su na raspolaganju brojne mogućnosti, a potrošači najčešće traže informacije upravo putem digitalnih kanala.
S druge strane, poruke koje šaljemo trebaju biti dobro osmišljene, autentične i u istinski skladu s vrijednostima brenda jer upravo dobro osmišljenim porukama osvajamo srce i dušu naših kupaca.
Jedno je sigurno – pomno planiranje i ulaganje u komunikaciju s (potencijalnim) klijentima se uvijek višestruko isplati!
Za one koji žele više, prilažem interesantan slikovit izvještaj McKinsey-a o tome kako je COVID-19 promijenio ponašanje potrošača. Vrlo je vrijedan i aktualan izvještaj PWC-a Global Customer Insight Puls Survey u kojem se prate trendovi potrošača. Također prilažem i link na Masterindex izvještaj o ponašanju potrošača u Hrvatskoj.
Lidija Supek Koršoš
Lidija Supek Koršoš je poslovni savjetnik s izvanrednim iskustvom u marketingu i komunikacijama. Nakon 15 godina korporativnog sektora, svoj poslovni put nastavlja kao poslovni savjetnik u B2Point, a želja joj je klijentima omogućiti daljnji rast i razvoj njihovog poslovanja te pruži podršku u ostvarenju punih potencijala.