Što je sustav kompetencija?
Očekivanja možda i jesu, ali angažiranost, spremnost na suradnju i konačan radni učinak vrlo često se razlikuju od osobe do osobe i pripadnost određenoj struci, odnosno zanimanju, ne jamči iste radne rezultate. Primjera za ovu tvrdnju je bezbroj i vjerujem da se svatko od vas, može sjetiti barem dvije osobe koje ovo potvrđuju.
Svjesne ove činjenice, uspješne kompanije, kako svjetske, tako i hrvatske, posebnu pažnju posvećuju razvoju sustava upravljanja ljudskim potencijalima, od kojih ključnu ulogu za razvoj svih ostalih, ima sustav kompetencija.
Kakva je povezanost sustava kompetencija s ostalim sustavima upravljanja ljudskim potencijalima?
U kakvoj je to vezi sa sistematizacijom radnih mjesta?
Klasična sistematizacija radnih mjesta sadrži opis radnih mjesta u kompaniji, kao i uvjete za njihovo obavljanje. Taj opis je u pravilu fokusiran na stručna znanja i vještine koje se odnose na to radno mjesto i kao takav može se odnositi na bilo koju kompaniju iste ili slične djelatnosti.
Sustav kompetencija pak definira osobne karakteristike i očekivana ponašanja zaposlenika kompanije koja vode uspjehu i po čemu se ona razlikuje od ostalih kompanije iste djelatnosti. Uspješne kompanije su i te kako svjesne značenja riječi Barry Gibbonsa:
Pišite i objavljujte što god želite, ali stvarne vrijednosti, pothvati i etika vaše kompanije se očituju kroz ponašanje svih vaših ljudi cijelo vrijeme.
Konkretno, svaka hotelska kompanija u svojoj sistematizaciji ima radno mjesto konobara čiji opis po prilici izgleda ovako:
- dočekuje, ispraća i pozdravlja goste, smješta goste za slobodni stol, prima narudžbe i uslužuje goste;
- vodi red u rajonu, poznaje jelovnik, poznaje pića iz cjenika i vinske karte;
- preuzima narudžbe iz kuhinje, poslužuje gosta te po potrebi završava jela za stolom (flambiranje, filetiranje, rezanje i posluživanje);
- evidentira svaku narudžbu, vrši naplatu svakog računa i izrađuje obračun na osnovu izlista kase;
- izvodi završne radove u restoranu: zamjenu stolnog rublja, raspremanje inventara, pospremanje i pripremanje rajona za sljedeći obrok;
- financijski se razdužuje dnevnom predajom novca hotelskoj blagajni, prema ispisu dnevnog prometa blagajne.
Ako bismo ovom opisu dodali još i:
- poznaje kulturu iz koje gosti dolaze, te s pozitivnim stavom prihvaća različitosti kultura, vrijednosti i stavova gostiju i kolega;
- s gostom govori samo ono što gosta zanima i ne raspravlja se niti prepire o tabu temama (politika, vjera, nacionalnost…);
- posebnu pažnju posvećuje djeci;
- gosta dočekuje uspravno, stojeći, s pozdravom, s osmijehom i uvijek mu daje prednost: na ulazu, izlazu, hodniku, u liftu, u govoru…;
- u komunikaciji s gostom, koristi afirmativni govor: Što mogu učiniti za Vas? Bilo mi je zadovoljstvo. Bit će mi drago to učiniti za Vas. Molim. Oprostite. Hvala. Izvolite.
Osjećate li razliku?
DA – uz stručnost, ono po čemu prepoznajemo uspješne kompanije su stavovi i ponašanja njihovih zaposlenika – na svim hijerarhijskim razinama i upravo se time bavi sustav kompetencija. Kad pristup poslu, te vođenju i upravljanju ljudima ovako koncipiramo, stvorili smo temelje i kvalitetnu podlogu za:
- zapošljavanje kompetentnih zaposlenika (a ne samo stručnih)
- praćenje i ocjenjivanje individualne radne uspješnosti
- motiviranje i nagrađivanje, te
- edukaciju i razvoj svih zaposlenika kompanije.
Sve ovo je, naravno, u uskoj vezi s vizijom, misijom, te vrijednostima kompanije i njihova usklađenost je ono što dovodi do uspjeha i daje vjerodostojnost kompaniji!
Jednostavno, zar ne?!
Marija Kalinić
Direktorica je i vlasnica tvrtke EPPUR SI MUOVE j.d.o.o. za savjetovanje, sa sjedištem u Zagrebu, specijalizirane za poslovne edukacije, razvoj i implementaciju sustava upravljanja ljudskim potencijalima, te edukacije za osobni rast i razvoj. Stručnost i kompetentnost, specifična znanja i vještine te sposobnost kreiranja individualnih rješenja prilagođenih potrebama klijenata .