Zašto nam je važna točka pokrića?
Pri ulasku u poduzetništvo bitno je razraditi i financijsku stranu projekta. Jedna od bitnijih varijabli u svakoj financijskoj projekciji jest i cijena proizvoda ili usluge, kao i prag rentabilnosti, odnosno točka pokrića poslovanja. Ovim temama bavili smo se uz Dubravku Lacić na edukaciji Kalkulacija cijene.
Točka pokrića ili “break even point” je točka u kojoj su ukupni prihodi jednaki ukupnim troškovima, a dobit jednaka nuli što znači da smo došli do praga rentabilnosti poslovanja.
Točka pokrića može se računati kao:
- točka pokrića cjelokupnog poslovanja (ukupan proizvodni mix),
- točka pokrića za određeni segment poslovanja (kategoriju proizvoda/usluga/djelatnosti),
- točka pokrića za određeni proizvod (postojeći ili planirani novi).
Izračun točke pokrića važan je za svakodnevno poslovanje i donošenje različitih odluka poput:
- odluke o prihvaćanju ili odbacivanju proizvodnje novog proizvoda,
- planiranja situacija vezanih uz pad prihoda od prodaje,
- tržišno uvjetovanog sniženja ili sniženja zbog različitih akcijskih prodaja,
- pogoršanja uvjeta nabave (rokova plaćanja, min. količina i nabavnih cijena)
- i drugih situacija koje utječu na troškove i profitabilnost.
Točka pokrića ne mora biti uvijek na istoj razini kako je prvotno izračunata! Sve tehničke i druge promjene koje direktno utječu na bilo koji faktor kod njenog izračuna, upućuju na kontrolu izračuna i prema potrebi utvrđivanje nove točke pokrića!”,
zaključila je Dubravka koja je polaznicima prikazala izračun točke pokrića na primjeru.
Jednom kada smo utvrdili točku pokrića, onda znamo i minimalni plan prodaje koji trebamo ostvariti pri utvrđenoj cijeni kako bi naši ostvareni prihodi bili izjednačeni s troškovima.
Jako korisna edukacija! Naučiš da svašta treba uključiti u kalkulaciju cijene, a ne samo trošak proizvoda ili usluge!”,
komentari su nekih sudionika ove edukacije.