Otkup uhodanog poslovanja
Otkup već uhodanog poslovanja u posljednje vrijeme sve više se nameće kao strateška opcija koja svoju primjenu pronalazi kod donošenja odluke o načinu ulaska u poduzetništvo ili kod odabira najboljeg modela za širenje poslovanja.
Startup ili otkup uhodanog poslovanja?
„Klasičan“ pristup kod započinjanja poduzetničke aktivnosti je pokretanje poslovanja ispočetka, od nule (start-up). U nekim okolnostima i djelatnostima ova opcija uistinu je i najbolja. Međutim, u razvijenijim zemljama od Hrvatske, kao što su Belgija, Nizozemska ili Velika Britanija, većina poduzetnika kod donošenja odluke o ulasku u poduzetništvo potražit će već uhodani biznis u djelatnosti koja ga zanima, a koji je na prodaju, i razmotriti prednosti i nedostatke kupovine uhodanog poduzeća – u cijelosti ili nekih od resursa tog poduzeća.
Nadalje, uvriježeni način rasta poslovanja u Hrvatskoj je „organski“ rast gdje poduzeće širi svoje poslovanje postepeno, oslanjajući se na interne resurse. Ipak, sve više rastućih poduzeća u obzir uzima i opciju rasta poslovanja kroz akviziciju odnosno kupovinu drugog poduzeća.
Neke od prednosti otkupa poslovanja su u preuzimanju uhodanog poslovnog modela, razvijenog branda, baze lojalnih kupaca, referenci, povoljnih uvjeta poslovanja s dobavljačima, educiranih zaposlenika i tako dalje.
Kakvo je stanje u Hrvatskoj?
U ovom trenutku u Hrvatskoj ova opcija mogla bi biti posebno interesantna zbog velikog broja poduzetnika „prve generacije“ koji su pokrenuli poduzeća i obrte 1990-ih godina, i koji nakon 25 godina poslovanja žele otići u mirovinu, a djeca nisu zainteresirana preuzeti poslovanje jer su ih poslovni interesi odveli u drugom smjeru.
Prema Business Transfer Barometar istraživanju koje je u Hrvatskoj proveo CEPOR, svako treće poduzeće u Hrvatskoj u vlasništvu je poduzetnika pred mirovinom.
U razvijenim zemljama Europske unije, kod odlaska u mirovinu poduzetnici prodaju svoje poduzeće u više od 40% slučajeva, a poslovanje preuzimanju članovi obitelji u 15-35% slučajeva. Prema iskustvu CEPOR-a koji je u posljednjih nekoliko godina održao brojne radionice i savjetovanja za poduzetnike koji planiraju umirovljenje, i u Hrvatskoj velik je broj onih koji su zainteresirani prodati svoje poduzeće.
Što ako želimo otkupiti poslovanje?
Identifikacija, analiza i otkup uhodanog poslovanja traži pomnu pripremu. Poželjno je pritom proći kroz tzv. strukturirani proces koji se sastoji od nekoliko faza, uključujući pristupanje samom prodavatelju, procjenu vrijednosti poduzeća, dubinsko snimanje, pregovore i zatvaranje transakcije.
Ulazak u poduzetništvo i širenje poslovanja važne su poslovne odluke kod kojih je potrebno istražiti i analizirati alternativne opcije. Ukoliko se nalazite u situaciji kada trebate donijeti jednu od ovih odluka, ne propustite saznati što bi za Vas značio otkup već uhodanog poslovanja.
Više o ovoj temi saznajte na edukaciji “Kako otkupiti poslovanje“.
Mirela Alpeza
Dr.sc. Mirela Alpeza je izvanredna profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku i nositeljica kolegija Obiteljsko poduzetništvo i Transfer poslovanja u malim i srednjim poduzećima. Od 2011. godine direktorica je Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR) gdje aktualizira problematiku prijenosa poslovanja.