Sitnice koje olakšavaju život poduzetniku
Ulazak u poduzetništvo donosi sa sobom mnogo detalja iz različitih područja za koje nikada nismo čuli. Da naši poduzetnici ne bi učili na vlastitim greškama, Plavi ured je ugostio Gordana Horbeca koji je održao predavanje 21 sitnica za poduzetnike.
Greške u poduzetništvu, a osobito one računovodstvene, znaju imati ozbiljne financijske posljedice. Edukacija “21 sitnica koju bi volio da mi je netko objasnio kada sam krenuo u biznis” objašnjava i demistificira najčešće poduzetničke greške jednu po jednu.
O prvih pet važnih sitnica već smo pisali, a donosimo vam sljedećih 5:
- Pozajmice tvrtki i obrnuto – problemi s nedostatkom novaca u tvrtki najčešće se rješavaju pozajmicama. To je vrlo praktičan i elegantan način da pomognete svojoj tvrtki. Pozajmicu tvrtki je najlakše uplatiti direktno na žiro račun tvrtke putem internet bankarstva, a u opis upišite “pozajmica”. Uvijek morate napraviti i ugovor o pozajmici. Prilikom vraćanja pozajmice novac sa žiro računa jednostavno prebacite nazad na svoj tekući račun i u opis stavite povrat pozajmice. Preporuka je da novac posuđujete tvrtki BEZ kamate jer u protivnom vi kao fizička osoba plaćate porez na zarađenu kamatu (12% + prirez), a najviša koju možete zaračunati tvrtci je 12,75%.
- Kako zaposliti i otpustiti radnika – jedan od najvećih izazova poduzetnika je zapošljavanje radnika i delegiranje dijela poslova. Prilikom zapošljavanja imate nekoliko mogućnosti: zaposliti na određeno (iznimka) ili na neodređeno te na puno radno vrijeme (40 sati tjedno) ili kraće radno vrijeme. Plaćate radnikovo vrijeme, a ne produktivnost i učinkovitost. U slučaju da dajete otkaz radniku on ima rok od SAMO 15 dana da se žali, u protivnom gubi sva prava. Radnik se prvo mora žaliti vama, a onda sudu. Preporuka: imajte pravilnik o radu. Mogući su fiksni i varijabilni dio plaće, ali to treba dobro precizirati. Radnika treba prijaviti na mirovinsko i zdravstveno PRIJE nego počne raditi.
- Upotreba službenog i privatnog automobila/motocikla – upotreba privatnog automobila u službene svrhe plaća se 2 kn po km (loko vožnja do 30 km udaljenosti od sjedišta tvrtke više od toga piše se putni nalog) i ta naknada pokriva sve troškove održavanja (servis) i benzina. Korištenje službenog automobila u privatne svrhe nije dozvoljena, osim ako se o tome ne vodi posebna evidencija ili se ne obračunava plaća u naravi. Troškovi službenog automobila (amortizacija, gorivo, servis) se priznaju samo 70% (uključen PDV).
- Obračun plaće – Plaće radnika oporezuju se porezom na dohodak (24,36%) i na njih se plaćaju doprinosi (mirovinsko i zdravstveno). Čak i ako se plaća ne isplaćuje doprinosi se moraju platiti do kraja mjeseca za prethodni mjesec. Svaki mjesec radniku se daje isplatna lista.
- Troškovi edukacije zaposlenika i stručne literature – država podupire ulaganje u obrazovanje na način da je za male tvrtke omogućila porezne olakšice. U slučaju da obrazujemo radnika, osim standardno priznatih troškova obrazovanja umanjujemo poreznu osnovicu za dodatnih 80%. Isto vrijedi i za stručnu literaturu.
Jako korisna edukacija i odličan predavač! Sve pohvale Plavom uredu, na jednom mjestu sam čula i naučila puno stvari koje mi nitko prije nije objasnio niti ukazao na njih!”
– izjavila je Ana Jurić, polaznica predavanja.