Sandro Kraljević – Kako je COVID-19 utjecao na moje poslovanje?
Globalnu pandemiju koronavirusa mnogi su poduzetnici osjetili na svom poslovanju. Nažalost, mnogi od njih u negativnom smislu. Kako je ova pandemija utjecala na industriju poslovnog savjetovanja i edukacije, pitali smo Sandra Kraljevića, osnivača tvrtke Mind Lab.
Sandro je pokrenuo svoju tvrtku prije dvije godine, a više o njegovom poduzetničkom putu možete pročitati u priči Mind Lab – najbolje od primjenjene psihologije. U međuvremenu je održao brojne edukacije, coachinge, pa čak i napisao knjigu, a onda je mnogo toga stalo.
Sandro, kako je pandemija koronavirusa utjecala na poslovanje Mind Lab-a?
Zatekla me preko noći, kao i, vjerujem, tisuće drugih hrvatskih poduzeća. S obzirom da se u svom poslovanju bavim isključivo ljudima te mi je fizička prisutnost drugih nužna da bih obavljao svoj posao, većina usluga mi je privremeno stavljena na čekanje. Najviše će zapravo ‘patiti’ edukacije te individualna savjetovanja i sastanci uživo koji su sad prebačeni na remote način rada.
Ured mi je privremeno zatvoren, a ja sam ovaj period izolacije odlučio iskoristiti za dovršavanje nekih stvari koje “vučem” već dulje vrijeme, a nikako pronaći motivaciju za njih. Prvenstveno se bavim web-stranicom na koju dodajem detaljne opise svake od usluga koje nudim, zajedno s brojnim intervjuima i blogovima koje pišem. Također, u planu mi je dodatno ‘dignuti’ Youtube kanal, zbog toga što imam dosta neobjavljenog video materijala koji ću sada napokon obraditi i staviti online.
Kako ste prilagodili poslovanje postojećoj situaciji?
Sve coachinge s redovnim klijentima sad privremeno obavljam Skypeom, a bilo kakve grupne sastanke, edukacije ili meetupove preko Zooma, Hangoutsa ili neke slične aplikacije. Osobno sam veliki ljubitelj tehnologije pa mi ta drastična promjena u načinu rada nije teško pala. Još sam i prije pandemije lagano krenuo s digitalizacijom nekih svojih usluga. Da budem specifičniji, psihologijska testiranja, procjene i intervjue s kandidatima u situaciji kada za nekog klijenta radim selekcijski postupak već neko vrijeme prebacujem na našu digitalnu platformu – kako bih kandidatima, ali i samim klijentima olakšao i ubrzao postupak.
Mislim da je od šoka digitalizacije puno veći efekt uzrokovao šok koronavirusom i životom u izolaciji, zbog čega je generalno prodaja mojih usluga (barem u obliku u kojem je bila dosad) malčice stala. Klijenti će sada tražiti nove stvari te će imati nove potrebe. Vjerujem da će to u prvom redu biti potreba za psihološkom podrškom, kako bi uspješno ‘izgurali’ ovaj period stresa i neizvjesnosti. Također, vjerujem da će i rukovoditeljima u organizacijama biti potrebna asistencija u vođenju tima i poslovanja (bilo u obliku online savjetovanja, coachinga ili edukacije), jer se i oni sada nalaze pod velikim pritiskom, te nisu sigurni što im je činiti.
Koji kanali i alati su vam se pokazali najkorisnijima u ovoj situaciji?
Da budem iskren, još uvijek se nisam “bacio” na aktivno istraživanje dostupnih aplikacija – vjerujem da ih ima pregršt. Držim se dominantno Skypea jer ga koristim od početka svog poslovanja, s obzirom da imam nekoliko klijenata van Hrvatske s kojima radim coaching. Sada sam iskušao i Zoom, a u planu mi je probati i neke aplikacije za bolju organizaciju posla i upravljanje vremenom, kao npr. Asana, Basecamp, Trello, Freedcamp, Harvest, RescueTime ili Toggl.
Naravno, WhatsApp videopozivi su nezaobilazna stavka za razgovore s klijentima i održavanje kontakata s prijateljima. Jako je važno u ovom periodu biti prisutan i održavati kontakte, i to iz dva razloga: prijatelji će vam biti emocionalna podrška u ovim teškim vremenima (jer, ruku na srce, svi ćemo prije ili kasnije klonuti duhom), a klijente ćete itekako obradovati time što ste ih se sjetili i uputili im poziv.
Što mislite o državnim i drugim COVID-19 mjerama za poduzetnike? Hoćete li aplicirati na neku od njih?
Svakako su dobra flaster metoda da pokriju ovu ranu u gospodarstvu uzrokovanu koronavirusom, međutim nisam siguran je li taj flaster dovoljno velik da je pokrije cijelu, te hoće li se održati dovoljno dugo da rana zacijeli. Ja sam osobno aplicirao za potporu očuvanja radnih mjesta. Poduzetnik sam te mi je u krvi da iskorištavam prilike koje mi se pružaju – kao u poslovanju, tako i u životu. Mišljenja sam da ove mjere mogu samo pomoći, i da treba iskoristiti ono što ti život pruža.
One nastalu situaciju neće skroz popraviti, neće ‘magično’ oporaviti gospodarstvo, niti će riješiti problem da od sutra svi počnemo opet normalno raditi. Pred svima nama (kako poduzetnicima, tako i vladajućoj strukturi u RH) je neizvjesna budućnost. Svi bismo htjeli sigurnost i gotova rješenja (što je skroz logično), a pitanje je kada ćemo ih dobiti.
Na kraju, koji bi dao savjet drugim poduzetnicima – kako najbolje iskoristiti ovu situaciju?
Stanite na loptu i predahnite! Ova situacija nas je sve ‘ošamarila’ i prisilila da malčice usporimo taj naš luđački životni tempo. Posvetite se stvarima koje odgađate već dulje vrijeme i riješite zaostatke koji vam ‘vise nad glavom’ – to može biti preslagivanje ormara, izrada web-stranice ili čitanje knjiga za koje nikako niste mogli naći vremena. Koje god aktivnosti bile, osjećaj zadovoljstva kada ih obavite bit će neprocjenjiv.
Iskoristite vrijeme da poboljšate odnose i s vašim ukućanima (koliko god ćete se možda svađati jer ste 0-24 zajedno)! Također iskoristite ovaj period i za samoedukaciju – upišite neki online tečaj ili pogledajte nekoliko edukativnih videa. Dok se drugi izležavaju pred televizorom i ne znaju kako da “ubiju” vrijeme, vi to isto vrijeme iskoristite za nešto što će vam koristiti jednom kada izolacija prestane. Isto tako, ne zaboravite na fizičku aktivnost – teretane možda jesu zatvorene, ali to ne znači da naše fizičko zdravlje treba staviti na čekanje do daljnjega. I, možda najvažnija stvar od svega – dozvolite sami sebi da se napokon odmorite!
Slažemo se s navedenim, a Sandru želimo da uspješno iskoristi ovo razdoblje!
Foto: Sandro Kraljević privatna arhiva