Pametnim dizajnom do ekoloških rješenja
Nastavljamo sa inovatorskim pričama uz još jednu priču o dizajnu. Ovaj put donosimo priču o Petri Bilić Križan, vlasnici studija Dizajncafe, koja se bavi produkt i grafičkim dizajnom te uređenjem interijera. Osim dizajnom po narudžbi, Petra kreira i svoje inovativne proizvode koje onda izlaže i šalje na natječaje te ih pokušava plasirati na tržište.
Petra je i začetnik projekta Dizajncafe – portala za interijer i produkt dizajn koji ima tendenciju biti “dizajn network”. Portal je napravljen prije 5 godina, a u planu je daljnji razvoj tog projekta te podizanje razine kvalitete istog.
Po meni je inovacija kad neki dizajner otkriva korisničke potrebe ili probleme određenih skupina u današnjem društvu i onda u skladu s tim pronalazi neka nova rješenja. To može biti usluga, to može biti proizvod, može biti neki novi model poslovanja. Kad se kroz dizajnerski proces dolazi do optimalnih rješenja uočenih problema! Dizajn mora biti inovativan, a ne da se svodi na uljepšavanje!”
– objašnjava Petra.
Na ovogodišnji natječaj za inovatore grada Zagreba Petra se prijavila svojim projektom “Lepeze u prostoru” (engl. Traditional fence – TF) te je ostvarila poticaje koje namjerava koristiti za daljnji razvoj ovog proizvoda:
Radi se o konceptu očuvanja energije koji sam radila za jedan natječaj u Japanu koji je tamo dobio priznanje da ima potencijalnu komercijalnu vrijednost. Lepeza je osmišljena tako da štedi energiju njihanjem. Ima 2 varijante – jedna se pokreće na struju, a druga se samo povuče konopcem. Osim tog njihanja zamišljeno je da se osim u privatnim prostorima može koristiti i u javnim prostorima pa onda ti paneli mogu služiti kao nekakav prostor za reklame i tako dalje”.
Osim ove inovacije, Petra je autor još mnogih dizajnerskih proizvoda – sushi maramica za ritualno plakanje, novogodišnjih čestitki koje pozivaju na društvenu akciju, antistres piramida kalendara i tako dalje. Uz to se bavi i edukacijama pa tako drži dizajnerske radionice u MSU i Centru za kulturu Trešnjevka (Cekate) za djecu koje prilagođava skupini i kroz koje nastoji osvijestiti djecu o ekologiji i društvu.
Radi sama u studiju, a uskoro kreće tražiti coworking prostor koji bi koristila za poslovne sastanke do dva puta tjedno. Kao i ostali inovatori, i Petra ima primjedbe na društveno gledanje inovatora:
Kod nas se inovacija uopće ne cijeni. Osim priznanja u obliku izložbe ili sad u zadnje vrijeme preko nekih predavanja, uopće se to ne cijeni. Cijeni se više financijski rezultat nego što si zapravo napravio. I financiranje je problem jer se dizajner mora prvenstveno baviti komercijalnim stvarima da bi preživio i onda ne može razvijati svoj proizvod”.
S obzirom na mišljenje da je dobar dizajn interes svake osobe, Petra poručuje:
Poručila bih poslovnim ljudima da što više koriste usluge dizajnera jer će im se to poslije vratiti! Kod nas nekako to još nije razvijeno, pogotovo u manjim tvrtkama, a to je ono što im ostaje poslije, osim dobrih preporuka ostaje im i dobar imidž, a to im ne može raditi neki amater!”.