Maja Bosanac – Kako organizirati evente u doba pandemije?
Od samog početka pandemija koronavirusa se vrlo brzo negativno odrazila na poslovanje mnogih poduzetnika, a neke su industrije bile teže pogođene – glazbena, filmska, a osobito event industrija.
Iz ovog razloga popričali smo s našom korisnicom Majom Bosanac o čijem ste poduzetničkom pothvatu mogli čitati u priči Eventful – održivi eventi koji zadovoljavaju ISO standarde. Kako se pandemija odrazila na event industriju i kako izgleda organiziranje evenata danas, saznajte u nastavku.
Maja, kako je pandemija koronavirusa utjecala na Eventful i vaše poslovanje?
Pošto se nalazim u sektoru organizacije evenata, mogu reći da je ova pandemija dosta jako utjecala na poslovanje. Iako, moram reći da sam i za vrijeme pandemije radila, nisam uzimala pauzu. Ova pandemija mi je zapravo omogućila ‘dodatno vrijeme’ u kojem sam se mogla posvetiti svemu onom za što ne znam kad bi imala vremena – posložila sam sve financije, radila sam na novim projektima, dovršavala sam one stare projekte… U svakom zlu moramo pronaći nešto dobro, zar ne?
Ono za što mi je ipak najviše žao je otkazivanje velikih projekata koji su već bili dogovoreni, a realno, neki od njih su bili doslovno ostvarenje snova svakog event managera.
Kako ste prilagodili poslovanje postojećoj situaciji?
Ono što mi se najviše nekako svidjelo u prilagodbi poslovanja su svakako bili online sastanci. Istina je da oni ne pružaju ljudski kontakt, ali ne možemo osporiti činjenicu kako uštede svačije vrijeme. Vrijeme koje bi potrošili na transport na mjesto sastanka i s njega, može se iskoristiti na puno bolje načine. Upravo sam to i iskoristila u trenutnoj situaciji!
Uz online sastanke, rad sam u potpunosti prebacila u kućni ured, pošto je uz pandemiju tu bio i potres. Uz to, ova pandemija me natjerala na kreativno razmišljanje te sam počela razmišljati i o eventima koji tek slijede da se oni paralelno održavaju u obliku virtualnih evenata, tako i da dođe do ponovnog pogoršanja situacije, neće biti toliki udarac.
Koji kanali i alati su vam se pokazali najkorisnijima?
Što se tiče komunikacijskih kanala, tu su se opet najefikasnijim pokazale društvene mreže, ali i newsletter. Bitna je fleksibilnost i pravovremena obaviještenost, pa su upravo iz tog razloga bitni kanali na kojima se može brzo reagirati.
Što se tiče raznih alata, već neko vrijeme koristim Monday koji prati sve moje obveze i planove i to po pojedinim projektima, što mi se učinilo jako efikasno. Google disk se još jednom pokazao kao izvrstan alat, pogotovo pošto imam sve na različitim mjestima, ali s njim je sve na jednom mjestu. Uz to, stare dobre to-do liste nikada nisu zakazale!
Što mislite o državnim i drugim COVID-19 mjerama za poduzetnike? Jeste li aplicirali na neku od njih?
Aplicirala sam na mjeru potpore za očuvanje radnih mjesta pošto mi je promet zaista pao za 100% te mi se to činilo logično. Oko svih mjera se vode polemike i mnogi imaju razna mišljenja, ali moje mišljenje je činjenica da vlada nije morala ništa učiniti, a dala nam je naknadu od 4000,00 kn. Nekima je to minijaturan iznos, nekima redovna plaća. Ali je činjenica ta da je i tih 4000,00 kn više od 0 koju bi zaradila u ovim uvjetima zabrana i ograničenja.
S druge strane, ono što mi je svakako negativno je nepoštivanje rokova isplata potpora. To je zapravo jedina zamjerka. Uz tu mjeru, drago mi je da se otpisalo i dugovanje prema državi u obliku doprinosa, jer plaćanje doprinosa u situaciji kad imaš doslovnu zabranu rada ne bi bila primjerena situacija.
Kakva je trenutno situacija s eventima uživo? Kako predviđate budućnost event industrije?
Moji klijenti su na žalost, svi odgodili ili otkazali svoje evente, što je i razumljivo. Nekima je problem budžet, drugi ne žele imati prisilan event na kojem se ljudi mogu dodatno zaraziti. Ništa nije o glavu da mora biti. Što se tiče drugih organizatora, čini mi se kako dio evenata ide, ali uz higijenske mjere (sredstvo za dezinfekciju, mjerenje temperature, konobari s maskama), iako osobno smatram da je jako teško organizatoru omogućiti poštivanje svih mjera od strane HZJZ-a jer i da ih ispuni, opet su ljudi ti na kojima je hoće li se rukovati, koliko će blizu stajati nekom drugom…
S jedne strane smatram kako će se ljudi zaželjeti evenata i društvenih događanja jer smo svi mi društvena bića i nedostaje nam sve ono što nam se u ovim trenucima ne preporučuje ili brani. S druge strane, dok to nije moguće, mislim da će se organizatori oslanjati na virtualne platforme. Upravo iz tog razloga trenutno je jedna takva u izradi i jedva čekam da ju predstavim organizatorima jer mislim da će biti prva u Hrvatskoj koja će pružiti nešto više od drugih, a istovremeno dati ljudima barem malo onoga što propuštaju i što je teško ako samo gledamo u ekran.
Mišljenja sam da će ovo stanje potrajati barem do proljeća sljedeće godine, ako ne i više, pa se upravo zato nadam da će organizatori biti kreativni i razmišljati izvan okvira kad im dođe klijent sa zahtjevom za event jer kad će biti pravo vrijeme za to nego sad?
Kratki savjet za ostale poduzetnike – kako najbolje iskoristiti ovu situaciju?
Iskoristiti situaciju na najbolji mogući način, razmisliti o budućnosti poslovanja, prilagoditi način poslovanja, ako je moguće, i raditi na sebi – jer sve će nam to pomoći kako bismo iz ovoga izašli još jači i bolji!
Foto: Maja Bosanac privatna arhiva