Eufon – kada se glasovi s malih ekrana upuste u poduzetništvo
Radijski i televizijski glasovi svakodnevno nas smiruju i čine nam praćenje vijesti i raznih informacija ugodnijim i zanimljivijim. Jedan od tih glasova pripada Šimunu Milošu, spikeru HRT-a, koji je nedavno postao poduzetnik i otvorio paušalni obrt Eufon kako bi surađivao i s ostalim klijentima.
Diplomirao sam fonetiku i pedagogiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, što mi je djelomično pomoglo u boljem savladavanju potreba posla kojim se bavim. Od 2008. radim kao spiker vanjski suradnik u službi spikera HRT-a. Nakon audicije i javnog natječaja koje je organizirao HRT za pronalazak novih glasova budućih spikera, odabran sam kao najbolji kandidat za to radno mjesto nakon čega sam prošao višemjesečnu školu spikiranja službe spikera HRT-a da bih stekao potrebna osnovna znanja i vještine”,
objašnjava Šimun svoje početke koji su mu odredili kasniju karijeru.
Međutim, spikerska škola bila je tek početak učenja za obavljanje tog posla. Dugogodišnji rad i trud potrebni su da spiker dosegne razinu na kojoj je sposoban udovoljiti svim zahtjevima posla i odgovarajuće interpretirati različite vrste tekstova. Dokumentarni, glumački, informativni, najavljivačko-prezenterski tekstovi traže različite interpretacije, kao i rad u živom programu.
Zahvaljujući javnoj i eksponirajućoj prirodi posla na javnom medijskom servisu, s vremenom su ga počeli kontaktirati i komercijalni klijenti za potrebe snimanja TV i radio reklama:
U početku sam sve ove poslove obavljao putem autorskih ugovora, no nakon nedavne izmjene zakona postalo je teško na taj način biti konkurentan na tržištu. Zato sam otvorio paušalni obrt – izdavanje faktura klijentima je najprihvatljivija opcija zbog toga što sva porezna davanja plaćam ja, a uz to mi je potpora za samozapošljavanje pomogla da unaprijedim svoje poslovanje kroz nabavu novije i kvalitetnije opreme za snimanje te opremanje prostora za snimanje koji u mome poslu zahtijeva vrlo specifične akustičke uvjete. Također, jedan dio te novčane potpore mogu iskoristiti za plaćanje svojih doprinosa prvih 11 mjeseci poslovanja”.
Za mogućnost otvaranja paušalnog obrta saznao je slučajno preko preporuke prijatelja koji je također otvorio paušalni obrt te je, poučen prijateljevim iskustvom i savjetima, shvatio da mu je to optimalan način poslovne suradnje s klijentima u trenutnoj poreznoj klimi u Hrvatskoj.
Radni dan mu je često vrlo kaotičan. Najveći dio posla čini mu snimanje radio i TV reklama, no tu su i konceptualne izložbe, kulturne manifestacije, kazališne predstave, digitalizacija korpusa knjižnice kroz audio knjige za slijepe i slabovidne, poslovne prezentacije za razne firme, glasovni vodiči za upotrebu posebnih lijekova, glasovne sekretarice, upute za putnike u avionima i slične potrebe u kojima se koriste glasovi vokalnih profesionalaca.
To sve zahtjeva naporan i raznolik raspored, osobito kad se u obzir uzme činjenica da zahtjevi i potrebe komercijalnih klijenata znaju biti vrlo hitni, česti i nepredvidljivi. S druge strane, kod poslova temeljenih na suradnji uvijek postoji rizik od nedostatka angažmana:
Priroda ovog posla je nemogućnost računanja na stalna i stabilna primanja, što nekad znači više slobodnog vremena, ali isto tako i drastično niža primanja ako se opseg posla u nekom mjesecu drastično smanji pa ovakav način zarade za život nije za svakoga i ovisi o pojedinačnoj životnoj situaciji”.
Iako je paušalni obrt otvorio tek nedavno, Šimun je stekao uvjete za profesionalni rad puno ranije, a paušalni obrt pokazao mu se kao idealan način za obavljanje i proširenje već uhodane djelatnosti. Zato slično savjetuje i potencijalnim poduzetnicima:
Otvaranje paušalnog obrta bez već rutinizirane ili vrlo jasne poslovne prakse i plana nije dobar potez. Paušalni obrt podrazumijeva plaćanje svih poreza i doprinosa svaki mjesec, a ako ste u situaciji u kojoj nemate već ustaljene klijente s kojima možete računati na relativno stabilna i konstantna primanja onda se možete naći u situaciji da uložite poticaje u neki posao s kojim nećete daleko dogurati ako se sve zvijezde ne poklope. To je rizik kojeg unaprijed treba biti svjestan jer posao ne funkcionira zbog dobrih želja, nego zbog dobre prakse i zadovoljnih klijenata!”.
Foto: Hrvatska radiotelevizija