Elementi poslovnog plana
Nakon što smo u prethodnim člancima objasnili važnost poslovnog plana, donosimo vam najvažnije elemente koje svaki poslovni plan mora sadržavati:
- podaci o poduzetniku
- poduzetnička ideja
- opis proizvoda i načina proizvodnje
- struktura ulaganja i izvora financiranja
- tržišna opravdanost
- ekonomska opravdanost
Podaci o poduzetniku su prvi i najjednostavniji dio poslovnog plana. Poduzetnik mora objasniti čime se bavi, koliko dugo posluje u toj djelatnosti, kakvo je njegovo iskustvo u vezi s projektom/proizvodom koji prijavljuje na natječaj i tko su mu glavni suradnici na projektu, ukoliko ih ima. Ako je riječ o početniku, osnivač treba objasniti prethodno iskustvo na osnovi kojeg se upušta u poslovni pothvat. Također, bitno je objasniti zbog čega poduzetnik smatra da ima sposobnosti, znanja i vještine da uspješno realizira poduzetnički pothvat.
Poduzetnička ideja uključuje kratak opis nastanka ideje, proizvoda i potencijalnih kupaca kojima je taj proizvod namijenjen. Dobra poslovna ideja kombinacija je vaših interesa i vještina, ne zahtijeva velika početna ulaganja ni zapošljavanje većeg broja zaposlenika u prvoj godini poslovanja. Također, usmjerena je na tržište na kojemu postoji nezadovoljena potražnja, ima definiranu konkurentsku prednost i daje odgovore na pitanja što će se proizvoditi, kako, za koje ciljano tržište i zašto.
U trećem dijelu piše se detaljan opis proizvoda a bitno je spomenuti i načun upotrebe proizvoda. Potrebno je navesti tijek i trajanje proizvodnog procesa. Potrebno je navesti sve strojeve i alate koji će se upotrebljavati u proizvodnji.
U dijelu “Struktura ulaganja i izvor financiranja” potrebno je opisati i specificirati ukupna ulaganja u proizvodnju proizvoda/pružanje usluge te objasniti koji će dio biti financiran iz vlastitih sredstava, a koji iz sredstava donacije, odnosno kredita. (ili kredita ako se traži financiranje od banke). Uz to je potrebno imati specifikaciju svih potrebnih ulaganja u stalna sredstva (strojeve, namještaj, aparate, računalo i sl.) i obrtna sredstva (zalihe sirovina i materijala).
Tržišna opravdanost– samo ako za proizvodom postoji potreba i potražnja (tržište), ideja znači poslovnu priliku koja se može pretvoriti u uspješan posao.
Kao što analiza tržišta pokazuje kolika je potražnja tržišta za vašim proizvodom, ekonomska opravdanost upućuje na isplativost vaše ideje i njezine provedbe. Vaš proizvod može imati potražnju na tržištu, kupce spremne da plate određenu cijenu za njega, no to ne znači da će vama proizvodnja i prodaja istog proizvoda biti financijski isplativa.
Polaznici seminara “Izrada poslovnog plana” su zajedno s predavačem Ozrenom Hudinom prošli sve elemente poslovnog plana.
Predavač Ozren Hudina ima bogati portfelj pisanih poslovnih planova, te je svoje izlaganje pojačao brojnim primjerima iz prakse. Predavanje je korisno za poduzetnike s više godina iskustva te ostvarenim rezultatima koji žele proširiti svoje poslovanje.
osvrnula se polaznica Slavica Josipović.