Data Fit – koliko su fit vaši podaci?
Filip Gospodnetić je psiholog koji se ne bavi dijagnozama, već podacima. Kroz svoj obrt Datafit bavi se istraživanjima, analizama, evaluacijama i edukacijama na temu istraživanja tržišta i obrade podataka:
Surađujem s tijelima središnje državne uprave, organizacijama civilnog društva, privatnim tvrtkama, fizičkim osobama koji žele saznati nešto novo o svom poslovanju i uvesti promjene u svoj rad. Primjerice, ako ste proveli projekt čiji je cilj bio potaknuti mlade da asertivno traže posao, mogu vam pomoći da saznate koliko su korisnici vašeg projekta asertivni u traženju posla. Također, ako želite samostalno ispitati tržište ili želite saznati kako taj proces izgleda, na edukacijama koje provodim možete to naučiti“.
Filip je u svijet poduzetništva ušao 2019. godine nakon što je završio radni odnos u jednoj udruzi gdje je bio zadužen za provedbu i pisanje projekata:
Našao sam se pred izazovom. Prva opcija je bila da tražim novi posao, a druga opcija je bila da se prijavim na poticaje za samozapošljavanje. Ipak sam se odlučio za drugu opciju iz nekoliko razloga. Prvi je bio taj što sam kao privatni poduzetnik vlasnik svog vremena – određujem koliko ću i kada raditi, kada ću otići na godišnji odmor te hoću li tijekom godišnjeg odmora provjeravati elektroničku poštu. Drugi razlog je bio taj što sam mogao raditi nešto što znam i volim. To su edukacija, istraživanja i evaluacije programa i projekata, a ujedno imam slobodu mijenjati postojeće ili dodavati nove proizvode i usluge bez odobrenja nadređenih. Treći razlog je što sam procijenio da mi se više isplati samostalno ulagati u vlastito poslovanje, nego trošiti vrijeme na slanje životopisa u tvrtke koje se kandidatima za posao u većini slučajeva povratno ne jave, i na kraju možda biti zaposlen na poslu čiji smisao ne vidim“.
Aplicirao je na potporu za samozapošljavanje i dobio je, a dobivena sredstva utrošio je u razvoj poslovanja. Srećom, tu su bili uključeni i troškovi doprinosa koji su mu pomogli tijekom pandemijskog razdoblja:
U kolovozu kada je obrt otvoren nisam niti mogao znati da će početkom 2020. biti pandemija koronavirusa, pa su mi financijska sredstva iz samozapošljavanja zaista pomogla da preživim to teško poduzetničko korona-razdoblje“.
Kako bi uravnotežio dinamičan poduzetnički život, Filip nastoji svoj radni tjedan organizirati prema tipu zadataka. Tako zadatke grupira po danima koji su detaljnije podijeljeni prema sitnijim zaduženjima:
Svaki dan radim popis zaduženja koji moram obaviti, i vrlo često si postavim rok u kojem svako od tih zaduženja trebam obaviti. Također, poslove grupiram po složenosti – više jednostavnih poslova stavim na jedan skup, pa pet jednostavnih ili lakših zadataka obavim u 60 minuta što mi daje osjećaj napretka. Kada znam da sam obavio određenu količinu posla u relativno smislenom vremenskom roku, onda pristupam poslovima koji zahtijevaju koncentraciju i pažnju, pa tome posvetim dva ili tri sata. U takvim sam situacijama puno produktivniji jer znam da sam već obavio dosta posla i imam relativno puno vremena da se posvetim jednom složenom zadatku“.
Kao što vidimo, kada dobro poznajemo sebe i svoje navike, možemo i optimizirati svoju produktivnost. Tu nam Filip daje nekoliko opaski, ali i nekoliko savjeta:
Poduzetništvo zahtijeva jasnu sliku tko ste kao osoba, čime se želite baviti i možete li od toga živjeti. Ono zahtijeva iznimnu motivaciju i samodisciplinu, jer ne postoji nadređeni poslodavac koji će vas poticati da obavite posao. Iako je ideja da poduzetnik određuje svoje radno vrijeme veoma primamljiva, potrebno je znati da radni dan može biti veoma dugačak. Nekada je rad od sedam ujutro do iza ponoći redovna pojava, pogotovo ako se zaredaju rokovi koje treba ispoštovati. Također, potrebno je jako dobro organizirati vrijeme, jer bez toga nije moguće obaviti sve u zadanom roku.
U poduzetništvu je iznimno važna mreža kontakata, pogotovo ako temeljite svoje poslovanje na modelu usmenih preporuka. Jedan od najboljih poteza koje sam napravio kao poduzetnik je uključivanje u mrežu poduzetnika gdje sam upoznao jako puno različitih profesija, naučio kako pojedine industrije funkcioniraju te dobio priliku da putem preporuke dođem do potencijalnog suradnika odnosno klijenta.
Svaki poduzetnički početak je težak te je poželjno i pohvalno tražiti pomoć od drugih. Jedna osoba ne može napraviti sve sama, pa je kontinuirano učenje i upoznavanje drugih ljudi veoma važno kako bi znali kome se obratiti kada vam je potrebna podrška!“.
Foto: Barbara Blečić