Za crowdfunding je ključna dobra priprema i podrška zajednice!
U petak, 14. prosinca u ZICER-u je održana edukacija “Uvod u crowdfunding” pod vodstvom Zorana Rajna (CEDIOR) čiji je cilj bio osnažiti kapacitete poduzetničkih potpornih institucija u području crowdfunding financiranja. Gosti ovog zanimljivog predavanja bili su i Hrvoje Maras (REGEA), Grgo Vuković (Funderbeam) te Mario Rajn, gradonačelnik Križevaca.
Edukacija je održana u sklopu projekta „CROWDfunding to mainSTREAM innovation“ sufinanciranog sredstvima Europske unije.
Što je crowdfunding?
Crowdfunding ili grupno financiranje je javno predstavljanje nekog projekta, najčešće putem neke internetske platforme i omogućavanje građanima da u njega ulože novac iz altruističnih razloga, s ciljem ostvarenja profita ili stjecanja neke druge koristi.
Crowdfunding kao model financiranja ostvaruje svoj puni potencijal tek razvojem novih tehnologija odnosno Interneta. Pomoću neke crowdfunding platforme poduzetnik može svoj projekt predstaviti na Internetu te ga financirati mikrouplatama od najrazličitijih podržavatelja diljem svijeta.
Ipak, podaci nam govore kako je samo 20% svjetskog stanovništva upoznato s crowdfundingom kao modelom financiranja, a prema istraživanju iz 2014. godine ta se brojka u hrvatskim okvirima smanjuje na 1% građana. Prema ovim podacima, prostora za razvoj crowdfundinga ima mnogo, a najbolji dani grupnog financiranja tek dolaze.
Koje vrste crowdfundinga postoje?
Postoji nekoliko modela crowdfundinga:
- Donacije (crowdgiving) – podržavatelji projekta uplaćuju svoje financijske donacije bez ikakvog traženja naknade za svoju potporu,
- Nagrade tj. kupoprodaja s počekom (reward crowdfunding) – podržavatelji uplaćuju svoja sredstva projektu, no zauzvrat očekuju obećanu nagradu,
- Pozajmice (crowdlending) – podržavatelji daju “mikropozajmicu” projektu,
- Ulaganje u vlasničke udjele i udjele u dobiti (equity crowdfunding) – podržavatelji kupuju vlasničke udjele u podržanom projektu.
Svaki od ovih modela ima neke svoje specifičnosti i definiran je pojedinim zakonima unutar države u kojoj se crowdfunding provodi.
Vrste crowdfunding platformi
U svijetu postoji nekoliko tisuća crowdfunding platformi koje su specijalizirane s obzirom na model crowdfundinga te još razne druge uvjete. Prema modelu, možemo ih podijeliti na:
- Donacijske i nagradne platforme – Indiegogo, Kickstarter, RocketHub, Ulule….
- Crowdlending platforme – Kiva, Zopa, Prospect Marketplace, Upstart…
- Equity platforme – Invesdor, Crowdfunder, Wefounder, Microventures,…
- Mješovite platforme – Fundable, Wahooly, Angellist, Crowdcube….
Većina poduzetnika koristi jednu od dvije najpoznatije platforme – Kickstarter ili Indiegogo – koje se prvenstveno razlikuju po fleksibilnosti prikupljenih sredstava. Tako je na Kickstarteru uvjet prikupiti 100% traženog iznosa, dok ćemo na platformi Indiegogo sredstva moći povući iako nismo prikupili cijeli iznos.
Koje su hrvatske crowdfunding platforme?
Međutim, malo se zna o hrvatskim crowdfunding platformama koje su po nekim opcijama povoljnije za lokalne poduzetnike:
- Croinvest.eu – hrvatska crowdfunding platforma koja se primjenjuje na sve modele crowdfunding financiranja te koja ne naplaćuje proviziju, a kao model financiranja ove platforme navodi se ugovor o tajnom društvu. Neke od prednosti korištenja ove platforme su:
- omogućuje više načina plaćanja (uključujući i skupljanje donacija na terenu),
- zajedno s partnerima pruža pomoć u pripremi, provedbi i promociji kampanja.
- Croenergy.eu – crowdfunding platforma specijalizirana za financiranje projekata energetske učinkovitosti, korištenja obnovljivih izvora energije te zaštite okoliša. Također primjenjuje sve modele financiranja te je fleksibilna po pitanju trajanja kampanje, a prvi slučaj crowdfundinga na ovoj platformi bila je kampanja za energetsku obnovu Dječjeg vrtića Pregrada.
- Funderbeam SEE – crowdfunding platforma gdje se trguje financijskim udjelima. Tu dominiraju uglavnom poslovni projekti, a ukoliko tvrtka želi prikupiti financiranje na ovaj način, valja uzeti u obzir troškove provizije od 4% + 3500 € za osnivanje SPV-a u Estoniji. Neke od najpoznatijih kampanja na ovoj platformi bili su za Pivovaru Medvedgrad, Aspidu i Sense Consulting.
- Čini pravu stvar – crowdfunding platforma izrađena na inicijativu A1 namijenjena društvenim i humanitarnim projektima po modelu donacija. Korištenje ove platforme je besplatno kako bi 100% prikupljenih sredstava pripalo onima kojima je to najpotrebnije.
Postoji li recept za uspješnost crowdfunding kampanja?
Iako se izrada crowdfunding kampanje čini jednostavnom, za nju je potrebno puno pripreme, truda i angažmana. To zahtijeva višemjesečni napor što zna trajati i po godinu dana prije i poslije same kampanje.
Ukratko, za uspješnu crowdfunding kampanju potrebno je zadovoljiti 3 faktora:
- Kvaliteta samog projekta i njegovo poznavanje,
- Prezentacija projekta na platformi,
- Marketing i upravljanje kampanjom.
Ukoliko ijednu ovu stavku izostavimo, naš crowdfunding uspjeh će izostati.
Pri pripremi i provedbi crowdfunding kampanje u redu je potražiti pomoć, no Zoran savjetuje da poduzetnici sami sudjeluju na izradi marketinške kampanje:
Nitko nije sposoban toliko prenijeti svoj žar kao osoba koja je inicijalni začetnik projekta. Ključno je da pokažete da vjerujete u svoj projekt, bitno je da ljudi vide da vi možete taj projekt izgurati do kraja!”.
Kao odličan prenositelj vjere u projekt pokazao se video format kojeg danas 70% potencijalnih podržavatelja i očekuje unutar kampanje. Nakon pogledanog videa, šansa da će posjetitelj uložiti u kampanju povećava se za fascinantnih 400%.
I na kraju najbitnije – potrebno je raditi na angažmanu zajednice prije nego što je ona uopće započela. U prva 72h potrebno je skupiti 30-40% zatraženog iznosa kako bi se ostvario određeni psihološki efekt na ostale potencijalne podržavatelje. Naime, kada je u prvih nekoliko sati prikupljena trećina traženog iznosa, veća je vjerojatnost da će cilj kampanje u zadanom roku biti postignut.
Upravo po ovom receptu vodio se i grad Križevci koji je dosad proveo već dvije crowdfunding kampanje – “Choco Bar by Hedona” i “Sunčani Križevački krovovi”, a koje nam je predstavio Mario Rajn, gradonačelnik Križevaca.
Osim alternativnog načina financiranja pojedinih projekata, Mario ističe kako je crowdfunding odličan način povezivanja sugrađana, ali i promocije grada i aktualnih gradskih projekata.
Što smo zaključili?
S edukacije otišli smo bogatiji nekim novim informacijama i razmišljanjima koje će nam svakako koristiti u daljnjem radu s poduzetnicima i drugim zainteresiranim dionicima, a ono što bismo na temelju njih poručili simpatizerima crowdfundinga jest:
- Priprema je ključna – svaka crowdfunding kampanja je velikim dijelom odlučena prije nego je uopće počela!
- Napišite poslovni plan – projekti s dobro definiranim poslovnim planom imaju 50% veću šansu da uspiju!
- Razradite marketinšku strategiju – na što zanimljiviji način približite posjetiteljima svoju priču i demonstrirajte u svojim materijalima gdje će otići svaka kuna uložena u projekt!
- Skupite prve podržavatelje prije početka kampanje – kada u prvim satima skupite određen dio traženog iznosa, veća je vjerojatnost da će se i drugi pridružiti lavini podržavatelja baš vašeg projekta!
Bilo mi je zanimljivo i saznali smo dosta novih informacija o ovoj temi. Predavač je bio odličan i mislim da je dosta stručan. Šteta što nismo mogli proći više primjera detaljnije, no to je nemoguće u tako kratkom vremenu. Stečena znanja će nam svakako koristiti!”,
izjavio je Tomislav Plesec iz Razvojne agencije Sisačko-Moslavačke županije.
Foto: Plavi ured