Crowdfunding kao alternativni model financiranja
Razvojem digitalnih tehnologija postaju sve popularniji alternativni izvori financiranja, a daleko najpoznatiji od njih je upravo crowdfunding. S crowdfundingom kao alternativnim načinom financiranja upoznao nas je Hrvoje Hafner na edukaciji Priprema crowdfunding kampanje.
Crowdfunding ili grupno financiranje je proces u kojem se od javnosti traži financijska podrška za pokretanje nekog kreativnog projekta ili poduzeća. Ovaj proces se odvija putem interneta, a spada u jedan od alternativnih oblika financiranja jer ne dolazi iz tradicionalnog financijskog sustava.
Cilj crowdfundinga je motivirati što veći broj ljudi da svojim malim uplatama pomognu pri kumulaciji značajnog iznosa dovoljnog za realizaciju nekog projekta. Proces je transparentan jer u realnom vremenu za svaki projekt možemo vidjeti koliko je novca za njega prikupljeno i koliko je ljudi sudjelovalo u prikupljanju na određenoj platformi.
Crowdfunding je igra povjerenja! Ako imaš povjerenja u nekog, onda igraš, ako ga nemaš – ne igraš!”
– ističe Hrvoje.
Postoji mnogo crowdfunding platformi (čak preko 1000), a najpoznatije od njih su Kickstarter, Indiegogo, Generosity i GoFundMe. Postoje i još mnoge druge crowdfunding platforme specijalizirane za određenu industriju ili s obzirom na crowdfunding model.
Koje su karakteristike crowdfundinga?
Crowdfunding model mogli bismo svesti na nekoliko karakteristika:
- mikrofinanciranje – mikrouplate se kumuliraju u ponekad značajne iznose za ostvarenje nekog projekta,
- zacrtan cilj – potrebno je imati zacrtan cilj koji želimo ostvariti,
- ograničeno vrijeme – kampanja treba biti vremenski određena,
- nagrade – u zamjenu za mikrouplate često se nude neke nagrade odnosno “perkovi”
- viralnost – što više ljudi dozna za naš projekt, veća nam je šansa da ćemo skupiti zacrtan iznos.
Polaznici su na edukaciji naučili temeljne informacije o crowdfundingu, proučili primjere uspješnih crowdfunding kampanja te su pokušali u skupinama osmisliti vlastite crowdfunding kampanje.Tijekom cijelog procesa Hrvoje im je pomagao sa svojim stručnim savjetima, a cjelokupni dojam najbolje opisuju riječi polaznice Nikoline Batinić:
Predavanje je bilo edukativno, saznala sam korisne informacije i sve što trebaš znati o crowdfundingu. Sada još samo treba genijalna kampanja! Hvala Hrvoju na informacijama i ugodnoj atmosferi!”.