Terrible Creations – Crowdfundingom do spasa Crnog mačka!
Iako su se ponovno otvorili kafići, moramo priznati da ugostiteljima posljednja dva mjeseca nije bilo lako. Od totalne zabrane rada do novih preventivnih mjera, sve je to za ugostitelje značilo pad prihoda i nove troškove.
Iste probleme osjetili su i naši korisnici iz tvrtke Terrible Creations, o kojima smo već pisali u priči Terrible Creations – posao igranja uloga, koji uz organiziranje LARP događaja posjeduju i kafić Crni mačak poznat svim ljubiteljima online i offline igara.
No, nakon početnog očaja, nisu se predali već su – pokrenuli crowdfunding kampanju za spas vlastitog poslovanja! U prvih nekoliko sati skupljen je traženi iznos od 4.500€ za daljnje funkcioniranje kafića, dok je u sljedećih 20 dana kampanje prikupljeno ukupno 11.056€ od vjerne gamerske zajednice.
O ovom neobičnom pothvatu popričali smo s Miroslavom Wrankom i Matijom Mihokovićem iz Terrible Creations kolektiva.
Kako je pandemija koronavirusa utjecala na vaše poslovanje kolektiva Terrible Creations i kafića Crni mačak?
S uvođenjem mjera izolacije 19. ožujka doslovno preko noći smo ostali u potpunosti bez prihoda. Temeljne djelatnosti u oba glavna segmenta poslovanja – kafić i vođenje igara – morale su biti u potpunosti obustavljene.
Pošto mali kvartovski kafići poput Crnog mačka u pravilu posluju s niskom profitnom maržom, a igre koje nudimo su još slabo poznate široj publici, praktično nismo imali manevarskog prostora za stvaranje ozbiljnijih financijskih rezervi kojima bismo pokrili dulje razdoblje bez prihoda.
Nije se činilo izglednim kako ćemo uspjeti preživjeti ako razdoblje izolacije potraje dulje od mjesec-dva. Sve su opcije bile otvorene, pa tako i gašenje tvrtke.
Što mislite o državnim i drugim COVID-19 mjerama za poduzetnike? Jeste li aplicirali na njih?
Prvi set mjera bio je gotovo u potpunosti beskoristan za tvrtke poput naše. Ali, mjere financijske potpore koje su uslijedile bile su i te kako dobro došle. Bez njih bismo morali odmah otpustiti svo osoblje kafića Crni mačak. To je bio odličan potez. Šteta je što nisu s njime krenuli jer bi vjerojatno smanjili broj otkaza u ožujku i travnju. Bilo nam je drago vidjeti kako su i pojedini partneri pozitivno reagirali, pokazavši dobru volju i spremnost za prilagodbu novim uvjetima poslovanja.
U prvom dijelu državna su tijela prilično dobro upravljala krizom. U drugom dijelu su malo posrnuli u trenutku kad je počelo popuštanje restriktivnih mjera jer je bilo dosta zbrke i nejasnoća oko, primjerice, uvjeta koje kafići trebaju zadovoljavati kako bi mogli otvoriti vrata od ponedjeljka, 11. svibnja.
Nedavno ste pokrenuli i crowdfunding kampanju koja je dala impresivne rezultate. Možete li nam reći kako ste došli na tu ideju i koji su vaši dojmovi sada kada je kampanja završila?
Kad smo shvatili da naše interne (uključujući i privatne) rezerve neće biti dovoljne kako bi tvrtka opstala bez prihoda i kako je bilo neizvjesno hoćemo li uspjeti doći do financija iz drugih izvora (recimo, kredita) na vrijeme, našli smo se suočeni s dvojbom: ili ćemo se domisliti nekog rješenja ili staviti u ključ u bravu.
Kako se ne predajemo tek tako, počeli smo tražiti druga moguća rješenja. Matija se sjetio kako je njegova sestra Mirna imala uspješnu crowdfunding kampanju kojom je prikupila sredstva za financiranje studija u Francuskoj. Nismo imali što izgubiti, pa smo odlučili pokušati na taj način prikupiti sredstva.
Nadali smo se kako ćemo prikupiti 4500 eura u mjesec dana, uz puno truda i dosta sreće. No, odaziv je bio nevjerojatan. Prvi prag dosegli smo u 3 sata i 15 minuta od trenutka kad je pokrenuta kampanja. Iznos se udvostručio za manje od tjedan dana, da bi u deset dana došao do 10 tisuća eura. Nakon što je iznos prešao 9000 eura odlučili smo skratiti kampanju kako ne bismo previše opteretili zajednicu i kako bismo ostavili prostora za druge slične kampanje ukaže li se potreba za njima.
Ni sad ne možemo posve vjerovati da se to sve skupa dogodilo. Hvala svima koji su sudjelovali i slali nam poruke podrške. I jedno i drugo nam je puno značilo u trenucima kad nam je to doista trebalo!
Koji kanali i alati su se pokazali najkorisnijima u toj situaciji?
Za samu kampanju koristili smo platformu GoGetFunding, koja se pokazala uglavnom odgovarajućom za naše potrebe. Promociju smo obavili praktično isključivo putem Facebooka, što javno, što privatnim kanalima. Pomoglo je, naravno, i to što su mediji poput Netokracije i Večernjeg lista popratili kampanju. No, najvažnije je bilo to što imamo doista imamo fantastičnu zajednicu.
Na što namjeravate potrošiti skupljena sredstva i kako ćete prilagoditi poslovanje postojećoj situaciji?
Nakon što platimo naknade platformi i banci prvi će na redu biti zaposlenici. Zadržat ćemo sve konobarice i konobare, vjerojatno uskoro zaposliti još jednu osobu. Potom će na red doći doprinosi, porezi, režije i drugi troškovi potrebni za redovno održavanje poslovanja.
Dio novca ćemo potrošiti kako bi pomogli našim dobavljačima i drugim ključnim partnerima, koji su također u teškoj situaciji. To ćemo učiniti tako što ćemo dijelom pokriti naša dugovanja prema njima (ako ih ima), a dijelom naručiti robu i usluge te ih odmah platiti. Tako ćemo im pomoći u održavanju financijske likvidnosti i preživljavanju krize. Pritom će prvi na redu biti obrtnici i male tvrtke jer znamo iz vlastitog iskustva kako je njima trenutno najteže.
Dio novca izdvojit ćemo za financiranje izrade i distribuciju perkova koje smo obećali našim financijerima. Sve što preostane ćemo potrošiti na to da Mačak postane još ugodnije i korisnije mjesto za okupljanje.
I za kraj, koju poruku želite poslati ostalim poduzetnicima – što ste naučili iz svega ovoga i kako najbolje iskoristiti postojeću situaciju?
Naučili smo puno toga, a izdvojit ćemo dvije stvari koje smatramo ključnima:
Prvo, i te kako se isplati ulagati u zajednicu i partnere. To će se ulaganje vratiti kad najmanje očekujete.
Drugo, nemojte se lako predati, borite se do kraja. Nikad ne znate tko je sve na vašoj strani!
Naučili smo i mi puno iz ovog primjera od našeg Terrible Creations kolektiva i njihove vjerne zajednice kojima želimo još puno druženja, kao i sreće u daljnjem radu!
Foto: Antun Cerovečki, Terrible Creations privatna arhiva