Daria Markić – Kako je COVID-19 utjecao na Magical Book Lab?
Daria Markić je naša dugogodišnja korisnica – svoj poduzetnički put počela je pohađanjem brojnih edukacija, a onda je otvorila obrt Magical Book Lab s ciljem izrađivanja personaliziranih unikatnih knjiga za djecu i odrasle. Kako je to izgledalo u početku, možete pročitati u priči Magical Book Lab – personalizirane knjige koje čuvaju uspomene.
Nakon inicijalnog dobrog odaziva na tržištu, neprestano je širila ponudu i prilagođavala je kupcima, nerijetko inovacijama i inovativnim metodama zbog čega je bila čak dva puta dobitnica potpore za inovatore Grada Zagreba. Ipak, koronavirus je utjecao i na njeno poslovanje, a na koji način ga nastoji pobijediti – pročitajte u nastavku!
Daria, kako je ova pandemija utjecala na poslovanje Magical Book Laba?
Primijetili smo utjecaj pandemije na naše poslovanje uslijed donošenja Odluke o mjerama ograničavanja društvenih okupljanja. Samim time, sezona vjenčanja je pomaknuta i proslave svih vrsta odgođene, a upravo to nam je u kumulativu donosilo većinski dio prihoda. Ostali pokloni su još uvijek traženi, međutim u manjem opsegu nego ranije.
Kako ste prilagodili poslovanje postojećoj situaciji?
Poslovni model je ostao jednak kao i ranije pošto se narudžbe naših proizvoda odvijaju uglavnom putem interneta (web stranica i društvene mreže), a isporuke vršimo putem dostavnih službi koje su zadržale normalan princip rada.
Naš showroom u Zagrebu je trenutno zatvoren međutim od kada je krenula ova situacija, nismo niti imali upita za pregled proizvoda uživo.
Koji kanali i alati su vam se pokazali najkorisnijima u ovoj situaciji?
Najkorisnijima su se pokazale društvene mreže i web stranica. Otvorili smo i Facebook grupu „Zajednica Magica Book Lab“ gdje omogućujemo neformalno druženje uz razmjenu savjeta vezanih za organizaciju različitih vrsta proslava za koje su naši albumi često traženi (vjenčanja, djevojačke večeri, rođendani, rođenje djeteta…).
Nakon prvotnog šoka oko nastale situacije s koronom, bilo nam je drago vidjeti da su naši kupci preokrenuli stvari na šalu te krenuli svojim partnerima i prijateljima naručivati rokovnike simpatičnih natpisa na koricama u stilu „Will you be my Quarantine“, „Moj izolacijski dnevnik“ i slično, koje zatim dostavljamo na željene adrese po cijeloj Hrvatskoj.
Što mislite o državnim i drugim COVID-19 mjerama za poduzetnike? Hoćete li aplicirati na neku od njih?
S prvim paketom mjera nismo bili zadovoljni, međutim kasnije nadogradnje nam se čine zadovoljavajućima. Aplicirat ćemo na mjeru Hrvatskog zavoda za zapošljavanje – Potporu za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima Koronavirusom i vjerojatno tražiti mogućnost odgode plaćanja doprinosa. U trenutnoj situaciji pokušavamo reducirati sve nepotrebne troškove i preostali dio prihoda usmjeriti na ulaganja koja smatramo važnima.
Na kraju, kratki savjet za ostale poduzetnike – kako najbolje iskoristiti ovu situaciju?
Sada svakako nije vrijeme za odustajanje, već održavanje komunikacije sa svojim kupcima – educirajte ih putem blogova, zabavite ih putem objava. Njih zanimaju i osobe koje stoje iza vašeg brenda.
Nije lagano kada su računi prazni, a troškovi dolaze na naplatu, međutim iskoristite ovo vrijeme za sve što ranije niste stizali napraviti – osvježite tekst na web stranicama, promijenite fotke. Dovršite razvoj onog proizvoda čijom ste idejom bili toliko oduševljeni. Izradite kalendar objava za društvene mreže. Educirajte se o SEO analizi ili Google oglasima. Ako imate poslovni prostor, iskoristite ovo vrijeme i osvježite ga, obojite zidove, smislite nove natpise ili reklame.
Napravite sve ono što će unaprijediti poslovanje, a za što ranije niste imali vremena. Proučite raspoložive EU potpore. Pripremite prijave za neke. Dočekajte ponovni rast poslovanja potpuno spremni!
Zahvaljujemo Dariji na ovim savjetima, zasigurno ćemo neke od njih iskoristiti!
Foto: Daria Markić privatna arhiva