Prijevare usmjerene na mala poduzeća

prevare usmjerene na mala poduzeca zicer plavi ured

Kada imate svoje poduzeće, vrlo lako možete postati meta za sve vrste prijevara – od plaćanja za oglase koje niste postavili pa do zahtjeva da proslijedite uplatu nepostojećem dobavljaču. Kada vam je svaka kuna bitna, ne možete dozvoliti da bilo što dajete prevarantima. Ovo su neke od uobičajenih prijevara usmjerenih na mala poduzeća kojih se treba paziti.

Prijevare usmjerene na mala poduzeća

1.  Lažne fakture

Ove vrste prijevara su obično povezane s lažnim reklamama ili obnavljanjem dozvole za upotrebu naziva domena. Prijevare funkcioniraju na sljedeća dva načina:

  • dobijete lažnu fakturu za nešto što ste zaista naručili,
  • ispostavljen vam je račun za proizvod ili uslugu koju niste naručili, ali vam je rečeno da jeste.

Vrlo lako se može dogoditi da platite račun bez pogovora, naročito ako se radi o nečemu što redovno naručujete.

Kada je riječ o reklamama ili nazivu domena, prevaranti vas mogu pozvati da potvrdite detalje – iako vaša kompanija ili organizacija nikada nije poručila tu reklamu ili domenu. Prevaranti će čak pokušati zbuniti vas ili vaše osoblje, tako što će se pozivati na pravu reklamu ili oglas koji ste objavili na stvarnoj web stranici.

2. Lažni katalozi i publikacije

Pojedini prevaranti idu tako daleko da tiskaju časopise manje tiraže ili prave lažne online kataloge da bi lakše prodali svoje marketinške usluge „klijentima“. Poduzeća vjeruju da su postavila pravi oglas, a zapravo su spomenutu publikaciju vidjele samo druge žrtve.

Možda će vam neko ponuditi besplatno oglašavanje. Pomislite kako je to sjajno. Ono što nije tako sjajno je tekst ispisan sitnim slovima gdje se navodi da postoje troškovi za obradu i objavu vašeg oglasa. Prihvaćanjem ponude, prihvatili ste i taj trošak.

Ukoliko odbijete platiti, prevaranti će vas pokušati zaplašiti tužbom. Najčešće su te prijetnje samo prazna priča. Međutim, brojna poduzeća plate dugovanje prije nego što shvate da bi prevaranti odustali da su im se suprotstavili.

3. Izmijenjeni podaci o bankovnom računu

Pozove vas netko za koga mislite da je jedan od vaših dobavljača. Obavještavaju vas da su promijenili neke podatke u svom bankovnom računu.

Vi unosite danu ispravku u svoj računovodstveni sistem. Prije nego što shvatite što se događa, novac koji dugujete svom dobavljaču prema pravim fakturama uplaćujete na bankovni račun prevaranata. Shvatit ćete što se događa tek kada vas dobavljač pozove i obavijesti da kasnite s plaćanjem.

4. Lažni klijenti/upiti

Pojedini prevaranti se predstavljaju kao klijenti koji su zainteresirani za vaše usluge. Na primjer, ukoliko ste fotograf, netko vas pita biste li mogli fotografirati neki važan obiteljski događaj.

Prevarant će poslati nekoliko upita, uglavnom preko e-pošte. Postavljat će pitanja o raznim detaljima. Kada vam stigne druga ili treća poruka, već ćete biti uvjereni da je veoma zainteresiran za vaše usluge. Stoga ćete dati sve od sebe da udovoljite potencijalnom klijentu.

U jednom trenutku prevarant će izvršiti plaćanje – uplatit će cijeli iznos ili depozit. Kada provjerite izvod, vidjet ćete da je uplaćen veći iznos. Zatim stiže detaljno obrazložen zahtjev da dio uplaćenog novca proslijedite trećoj strani – turističkom agentu, poduzeću koje iznajmljuje automobile i slično. Vi ispunjavate zahtjev, a nakon toga otkrivate da je njihova prvobitna uplata povučena.

Ostali ste bez novca i gubili vrijeme zbog klijenta koji nikad nije ni postojao. Da stvar bude još gora, iskoristili su vas za pranje novca, što je protuzakonito.

5. Optimizacija web stranice prema zahtjevima pretraživača (SEO)

U eri interneta, prevaranti su našli mjesto i u SEO aktivnostima. Mogu vam obećati da će dešifrirati komplicirane algoritme, da će napraviti linkove ili da imaju „svog čovjeka“ u kompaniji Google. Ako niste dovoljno upoznati s tehnologijom i svim žargonima koji su u upotrebi, vrlo lako možete postati žrtva.

Obratite pažnju na neželjenu e-poštu, kao i na druge iznenadne pokušaje ponude u kojima vam nude mogućnost za unapređenje pozicioniranja web stranice vašeg poduzeća. U najvećem broju slučajeva, to što vam obećavaju je nemoguće izvesti ili ćete platiti velike svote novca za jednostavne stvari koje ste mogli i sami učiniti.

6. Kako zaštititi sebe i svoje poduzeće?

  • Ograničite broj ljudi u poduzeću koji imaju dozvolu kupovanja i naručivanja robe i usluga.
  • Skenirajte originalne račune i dokumente i arhivirajte ih na sigurnom mjestu.
  • Usporedite sve fakture s narudžbenicama. Tražite dokaz o kupovini i provjerite s kolegama da biste bili sigurni da ste dobili ono za što ste platili.
  • Ukoliko faktura sadrži referencu za oglas ili za uvrštavanje u katalog koje ste zaista naručili, provjerite slažu li se svi detalji s vašom narudžbom. Prevaranti mogu iskoristiti stvarni oglas kao osnovu za pripremu lažnih faktura poput naziva poduzeća, adrese, podataka o banci i slično.
  • Poslujte samo s ljudima i poduzećima koja poznajete i kojima vjerujete.
  • Ukoliko pristanete kupovati od novog dobavljača, pobrinite se da precizno saznate što nudi, po kojoj cijeni, kakva je kvaliteta i koje su odredbe i uvjeti poslovanja.
  • Ne prihvaćajte poslovne ponude koje dobivate preko telefona. Zatražite da vam pošalju pisanu ponudu prije nego što prihvatite. Potražite savjet kada obavljate značajnu kupovinu. Nemojte se oslanjati samo na to što vam je prodavač rekao o konkurentskim proizvodima i uslugama.
  • Pažljivo pročitajte ono što je ispisano sitnim slovima u svakoj ponudi koju dobijete. Ukoliko ste dobili ponudu faksom, a tekst nije čitak, zatražite bolju kopiju, ali zahtjev pošaljite samo ako nije riječ o broju s dodatnom tarifom.
  • Provjerite je li broj telefona koji pozivate ili broj faksa na koji šaljete dokument broj s dodatnom tarifom. Ukoliko niste sigurni, pozovite svog telefonskog operatera.
  • Budite oprezni ukoliko dobijete pismo, e-poštu ili telefonski poziv od „dobavljača“ koji od vas traži da ažurirate njegove podatke o bankovnom računu. Možda je u pitanju prevara. Pozovite svog dobavljača i provjerite s njim. Ukoliko nemate broj telefona, potražite broj u nekom od povjerljivih izvora poput telefonskog imenika.
  • Ukoliko planirate optimizirati svoju web stranicu, potražite savjet od prijatelja koji se razumije u web stranice, od suradnika ili od provjerenih stručnjaka.
Siniša Begović

Kroz svoju dugogodišnju menadžersku i konzultantsku karijeru konstantno se usavršava i radi na kompleksnim e-commerce i e-business sustavima s usmjerenjem na poslovni, idejni i funkcionalni aspekt. Sudjelovao je u stvaranju velikog broja e-projekata na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini.

Logirajte se

Registracija korisnika

Polaznici naših edukacija već su registrirani.
Kako biste dobili lozinku, koristite opciju "Zaboravili ste lozinku?"

Zaboravljena lozinka

Unesite vašu email adresu. Zaprimit ćete link za postavljanje nove lozinke.

Morate biti prijavljeni.