Što je sustav kompetencija?

sustav kompetencija zicer plavi ured
Je li stručnost isto što i kompetentnost? Jesu li nam očekivanja u poslu jednaka od osoba koje su završile istu školu ili fakultet?

Očekivanja možda i jesu, ali angažiranost, spremnost na suradnju i konačan radni učinak vrlo često se razlikuju od osobe do osobe i pripadnost određenoj struci, odnosno zanimanju, ne jamči iste radne rezultate. Primjera za ovu tvrdnju je bezbroj i vjerujem da se svatko od vas, može sjetiti barem dvije osobe koje ovo potvrđuju.

Svjesne ove činjenice, uspješne kompanije, kako svjetske, tako i hrvatske, posebnu pažnju posvećuju razvoju sustava upravljanja ljudskim potencijalima, od kojih ključnu ulogu za razvoj svih ostalih, ima sustav kompetencija.

Kakva je povezanost sustava kompetencija s ostalim sustavima upravljanja ljudskim potencijalima?

U kakvoj je to vezi sa sistematizacijom radnih mjesta?

Klasična sistematizacija radnih mjesta sadrži opis radnih mjesta u kompaniji, kao i uvjete za njihovo obavljanje. Taj opis je u pravilu fokusiran na stručna znanja i vještine koje se odnose na to radno mjesto i kao takav može se odnositi na bilo koju kompaniju iste ili slične djelatnosti.

Sustav kompetencija pak definira osobne karakteristike i očekivana ponašanja zaposlenika kompanije koja vode uspjehu i po čemu se ona razlikuje od ostalih kompanije iste djelatnosti. Uspješne kompanije su i te kako svjesne značenja riječi Barry Gibbonsa:

Pišite i objavljujte što god želite, ali stvarne vrijednosti, pothvati i etika vaše kompanije se očituju kroz ponašanje svih vaših ljudi cijelo vrijeme.

Konkretno, svaka hotelska kompanija u svojoj sistematizaciji ima radno mjesto konobara čiji opis po prilici izgleda ovako:

  • dočekuje, ispraća i pozdravlja goste, smješta goste za slobodni stol, prima narudžbe i uslužuje goste;
  • vodi red u rajonu, poznaje jelovnik, poznaje pića iz cjenika i vinske karte;
  • preuzima narudžbe iz kuhinje, poslužuje gosta te po potrebi završava jela za stolom (flambiranje, filetiranje, rezanje i posluživanje);
  • evidentira svaku narudžbu, vrši naplatu svakog računa i izrađuje obračun na osnovu izlista kase;
  • izvodi završne radove u restoranu: zamjenu stolnog rublja, raspremanje inventara, pospremanje i pripremanje rajona za sljedeći obrok;
  • financijski se razdužuje dnevnom predajom novca hotelskoj blagajni, prema ispisu dnevnog prometa blagajne.

Ako bismo ovom opisu dodali još i:

  • poznaje kulturu iz koje gosti dolaze, te s pozitivnim stavom prihvaća različitosti kultura, vrijednosti i stavova gostiju i kolega;
  • s gostom govori samo ono što gosta zanima i ne raspravlja se niti prepire o tabu temama (politika, vjera, nacionalnost…);
  • posebnu pažnju posvećuje djeci;
  • gosta dočekuje uspravno, stojeći, s pozdravom, s osmijehom i uvijek mu daje prednost: na ulazu, izlazu, hodniku, u liftu, u govoru…;
  • u komunikaciji s gostom, koristi afirmativni govor: Što mogu učiniti za Vas? Bilo mi je zadovoljstvo. Bit će mi drago to učiniti za Vas. Molim. Oprostite. Hvala. Izvolite.

Osjećate li razliku?

DA – uz stručnost, ono po čemu prepoznajemo uspješne kompanije su stavovi i ponašanja njihovih zaposlenika – na svim hijerarhijskim razinama i upravo se time bavi sustav kompetencija. Kad pristup poslu, te vođenju i upravljanju ljudima ovako koncipiramo, stvorili smo temelje i kvalitetnu podlogu za:

  • zapošljavanje kompetentnih zaposlenika (a ne samo stručnih)
  • praćenje i ocjenjivanje individualne radne uspješnosti
  • motiviranje i nagrađivanje, te
  • edukaciju i razvoj svih zaposlenika kompanije.

Sve ovo je, naravno, u uskoj vezi s vizijom, misijom, te vrijednostima kompanije i njihova usklađenost je ono što dovodi do uspjeha i daje vjerodostojnost kompaniji!

Jednostavno, zar ne?!

Marija Kalinić

Direktorica je i vlasnica tvrtke EPPUR SI MUOVE j.d.o.o. za savjetovanje, sa sjedištem u Zagrebu, specijalizirane za poslovne edukacije, razvoj i implementaciju sustava upravljanja ljudskim potencijalima, te edukacije za osobni rast i razvoj. Stručnost i kompetentnost, specifična znanja i vještine te sposobnost kreiranja individualnih rješenja prilagođenih potrebama klijenata .

Logirajte se

Registracija korisnika

Polaznici naših edukacija već su registrirani.
Kako biste dobili lozinku, koristite opciju "Zaboravili ste lozinku?"

Zaboravljena lozinka

Unesite vašu email adresu. Zaprimit ćete link za postavljanje nove lozinke.

Morate biti prijavljeni.